måndag 25 januari 2010

Först ut

Ursäktar för den tråkiga bilden. Min kamera ville inte samarbeta och jag var väldigt hungrig.

Denna vecka ska vi bara äta soppa. Bara! Jag ska prova massor av nya recept och förhoppningsvis hitta några nya favoriter. Först ut är

Majssoppa


Verkligen jättegod och annorlunda till det jag brukar laga. Smakar inte majs (säger mamma som ogillar majs) och jag håller med. Den är väldigt fräsch och mättande. Jag kan föreställa mig att det skulle vara gott med nachochips eller stekta champinjoner på, eller bitar av grillad kyckling i.Vill man kan man ha soppan som förrätt för fyra personer, då gärna till en middag med mexikanskt tema. För två personer, ca 400 kcal per portioner.

290 g avrunnen majs (en stor burk)
1 msk olivolja
0,5 dl mellanmjölk
5 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
1 dl creme fraiche
Salt
Peppar
2 tsk tacokrydda
Cayennepeppar

Torka av majsen lite och stek i olivoljan. När den börjar poppa och majsen fått färg häll majsen i en kastrull, slå på mjölk, vatten och creme fraiche. Smula ner buljongen och krydda med salt, peppar och tacokrydda. Låt koka i ca 3 minuter. Mixa med mixerstav till soppan är helt slät. Häll upp i två tallrikar och krydda med lite extra cayenne.

Jag använde en burk majs från USA. Varför vi hade den hemma vet jag inte!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar