fredag 23 april 2010

Galet Gott!!



Dessa rostade kikärtor är hur goda som helst och jag tycker alla ska göra dessa istället för att äta chips ikväll. Detta är mitt andra försök på dessa nyttiga snacks. Vi har köpt dem i affären tidigare men det är ju mycket nyttigare och billigare att göra hemma. Och roligare såklart. Så gör dessa och ät istället för chips. För ingen mår bra av chips. Men dessa goda rostade kikärtor mår vi alla bra av, i mage och själ! Prova vetja. Jag har redan min tredje omgång inne i ugnen. Det kan nämnas att jag annars rent ut sagt avskyr kikärtor för dess smula och hårda konsistens. Men dessa är ju kryddiga och goda, och krispiga så just nu älskar jag kikärtor

1 burk kikärtor (300 g)
1 msk olivolja
Flingsalt
½-1 tsk marockansk krydda

Värm ugnen till 175 grader.

Skölj av kikärtorna i ett durkslag och låt rinna av i några minuter. Torka med ett papper till de är helt torra. Skaka runt kikärtorna med olja, salt och krydda. Sprid ut på ett bakplåtspapper och rosta i 45 minuter. Är de inte torra och krispiga än? Sänk ugnen till 100 grader och låt stå tills de är helt torra. Smaka då och då. För mig tog det en halvtimme.

Ät och njut. De är totalt beroendeframkallande.


Marockansk kryddblandning
2 tsk kummin
1 tsk koriander
½ tsk chilipulver
½ tsk paprikapulver
½ tsk grillkrydda
1/4 tsk malen ingefära
1/8 tsk cayennepeppar
½ tsk kanel (eller ½ tsk vitlökspulver)

2 kommentarer:

  1. Detta verkade verkligen helt toppen, det ska jag testa på!

    SvaraRadera
  2. Emilia: Ja gör det, det är verkligen värt det.

    SvaraRadera