lördag 22 januari 2011

sparrissoppa


Ibland är jag inne på Tastespotting och spanar efter goda recept. Inte för ofta för jag sparar nästan varannan recept jag stöter på. För länge sedan var jag inne och snokade och då hittade jag hit till detta receptet. Sparade det och tog nu fram det såhär på slutet av mina två vegetariska veckor här på bloggen. Jag ändrade lite i receptet och resultatet blev bra.

För fem portioner sparrissoppa behöver du
:
500 g färsk sparris, 2 knippen
7,5 dl grönsaksbuljong
1 gul lök
2 vitlöksklyftor, pressade
2 msk mjöl
6 dl lättmjölk
1 tsk smör
1 tsk salt
1 / 2 tsk svartpeppar

Bryt av och kasta sparrisens hårda ändar. Skär i centimetersmå bitar. Koka upp buljong med strimlad lök, sparris, vitlök. Sänk värmen något, lägg på ett lock och låt sjuda 10 minuter. Mixa sparrisen slät med stavmixer och ställ tillbaka på plattan.

Vispa ihop mjöl med hälften av mjölken. Häll ner i kastrullen och vispa. Tillsätt resten av mjölken, smöret, krydda och koka upp. Smaka av och servera med vitlöksbröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar