måndag 5 oktober 2009

Min berömda Carbonara


När får man påstå att ens maträtt är berömd? Är det när okända människor via internet vid ett flertal gånger sagt att det är gott och ska laga det igen? Är det när vänner, familj och käresta säger att det är en riktig fullträff? I så fall får jag lov och kalla min Carbonara för just - Berömd. För det är precis vad alla dessa människor gjort- Tackat för den goda maten.

Sånt är kul.

Och alla har vi ju hört historien om varför rätten heter just Carbonara? Jag har gjort det, säkert tusen gånger. Pappa gillar den historien! En och annan restaurang fick höra den på våran tågluff i Europa förra året när dom hade "glömt" svartpeppar. Rätt mysig liten historia. Inget farligt alls.

Och nu är det ju så att jag beställer alltid Carbonara. Har säkert smakat 20 städers och 50 restaurangers olika varianter på rätten. Min egen ligger nog etta. Tvåan är nog den där vattenkraftsverk-restaurangen i Prag, där var den god. När jag var på Gran Canaria för några år sedan beställde jag Carbonara 7 gånger- på 6 dagar. Ja jag vet, mat freak. Vad ska man göra? Bara fram med gaffel och sked (för visst är det så man äter den) och börja njuta.

Här är mitt recept. Så långt från originalet man kan komma. Innehåller alla små tricks för att få den rätta konsistensen. Men det gör inget, för den är gudagod!

För ca 4 portioner:
500 g pasta, jag använder penne eller spaghetti (och bara för det så hade jag en annan sort just på denna bilden)
2-3 pkt bacon (á 140 g)
1-2 msk olivolja
1-2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
2-3 dl matlagningsgrädde 15 %
1-2 dl vispgrädde 40 %
2 äggulor
2 dl fint riven parmesan
Svartpeppar
Fint hackad persilja till garnering

Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen. Under tiden, skär baconen i små bitar, lägg åt sidan, gör samma sak med löken. Skala vitlöksklyftorna och ta fram vitlökspressen.

Låt sedan pastan ligga kvar i durkslaget när du sköljt den och skölj ur kastrullen och ställ tillbaka på plattan( jag använder alltså ingen stekpanna utan bara kastrull, mest för att det blir mindre disk, det är lättare och jag är lite lat). Lägg i bacon i kastrullen och häll i olivolja i kastrullen för att snabba på processen. Rör om ofta.

När baconen är av önskad krispighet, jag gillar exempelvis mina väldigt krispiga, häller du i den finhackade löken och steker den tills den är mjuk. Pressa i vitlöksklyftorna. Häll i matlagningsgrädde och koka upp, rör om och dra av från plattan. Blanda äggulor och vispgrädde i ett glas och häll sedan det i kastrullen. Rör ner parmesanen och sedan pastan. Krydda med mycket svartpeppar. Servera direkt och njut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar