onsdag 30 mars 2011

Ris, gryn och korn


Jag är ett stort fan av olika gryn av olika slag. Är du inte lika van vid att äta bulgur och quinoa som mig så kan du kika på bilderna nedan för lite inspiration. Jag tycker om att äta det som "plock" dvs hacka lite sallad, koka grynen, röra ihop en sås och steka upp/koka något protein. Det är enkelt och nyttigt. Framförallt gott! Det är, när man lagar sådana middagar, också enkelt att använda upp olika rester som man har i kylen. Ofta har man en bit fetaost liggande kanske eller ett halvt paket korv. Perfekt att kombinera ihop såhär. När vi kokar gryn brukar vi ofta koka för mycket och sedan lägga in i kylen. Dagen efter kan man äta det igen, men då slipper man sätta på en kastrull, räcker att micra. Perfekt! Det går även bra att frysa både bulgur och quinoa i matlådor tillsammans med korvstroganof/grytor/såser eller vad du vill äta till.

Bilden ovan kommer från i måndags när jag promenerade över Göta Älvbron i centrala Göteborg och passade på att fotografera :)

Här serverar jag quinoa med en vitlöksdipp, stekt lax med citronpeppar och en enkel sallad.

Här serveras kokt bulgur (kokt i grönsaksbuljong) med helstekt kycklingfilé,
fetaostdipp, oliver och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar