söndag 17 juli 2011

alla korten på bordet.


Jag tänkte såhär när jag gjorde dessa köttbullar; jag har ju massa små olika knep för att göra köttbullar extra goda. Ni vet, gul lök, grädde, fond, messmör (!), senap, vitlök osv.

Så jag tänkte, varför inte testa alla tips på en och samma gång. I samma smet. Det kan väl inte gå fel?

Inte det minsta faktiskt. De blev riktigt bra. Även om jag blandade i hej vilt. Pojkvännen är helt förtjust i dem, och tillsammans med den goda såsen och pasta i matlådan framöver, kommer han nog vara nöjd hela veckan! Jag är nästan lite avundsjuk, att jag inte äter matlåda på mina jobb...

Men jag är inte tusen procent nöjd. Jag vill ha de där PERFEKTA receptet som gör köttbullarna lite som (och jag borde inte erkänna detta men...) köpeköttbullar. Jag gillar dem. Framförallt de där små delikatessköttbullarna från Findus. Små, fasta, men ändå saftiga och med god smak. Men jag vet att de är fulla av skit - på nyår var min bordsherre en kille som jobbat på ett av de större företagen i Sverige som gör köttbullar och han sa att han inte kan äta köttbullar efter vad han sett.... - men de är goda och håller en jämn kvalitet. Vilket jag inte anser att mina gör.

Mina köttbullar kan antingen falla isär, bli torra, smaklösa, se fula ut eller något annat härligt problem. Så jag undrar, är det någon där ute som sitter och klämmer på det perfekta receptet? Ni vet sådana där köttbullar som är saftiga men ändå "kompakta", som man kan äta kalla och som inte faller isär. De som ser hur bra ut som helst och som smakar makalöst. Jag skulle verkligen uppskatta om du delade med dig. Tack på förhand!

För en stor sats köttbullar behöver du:
1 kg blandfärs
1,5 dl grädde
4 msk ströbröd
2 ägg
2 mindre gula lökar
2 tsk salt
½ tsk vitpeppar
4 msk messmör
1 msk senap
1 msk oxfond
2 vitlöksklyftor

Låt ströbröd svälla i några minuter i grädden och blanda sedan med resterande ingredienser. Den gula löken ska vara mycket fint finhackad och vitlöken pressad.

Sätt ugnen på 200 grader och sätt in en plåt med lite smör när den är nästan helt varm. Ta sedan ut plåten och lägg i köttbullarna som du rullat under tiden ugnen blivit varm. Låt stå inne i ca 20 minuter. Kolla om de är klara. Skaka gärna om några gånger under tiden. Låt svalna och gör som jag: lägg in i fryspåsar i frysen. Då har du halvfabrikat färdiga för regniga tisdagar och lata lördagar. Men hemmalagat halvfabrikat. Kan det bli bättre?

Ta ut när du behöver och stek tills fin färg är uppnådd i smör i en stekpanna. Perfekt. Servera med vad du gillar eller testa min sås här nedan:

För ca 4-5 portioner brunsås behöver du:
3 dl mjölk
2 dl grädde
3 msk fond
1 gul lök
1 msk hackad rosmarin
redning om så önskas

Stek köttbullarna och när de är klara lyft ur dem ur pannan. Stek då en finhackad lök i smöret som är kvar och häll sedan på mjölk, grädde och fond. Låt koka upp och suga upp alla goda smaker i pannan. Tillsätt rosmarin, salta och peppra efter smak och red om det behövs. Tillsätt köttbullarna och servera med pasta eller potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar