söndag 10 juli 2011

en solgul förrätt

Den här majssoppan är helt sagolik. Jag har varken smakat eller lagat någonting liknande förut. Jag har gjort soppan kanske 4-5 gånger och den är lika underbar varje gång. Som förrätt, här på bilderna, som huvudrätt (tillsammans med kanske tortillachips) eller ett stort mellanmål en kall vinterdag.

Det är inte många gånger jag kommer att verkligen be er laga något, men nu ber jag er! PROVA denna soppan för guds skull. Den är oslagbar.

För 4 portioner som förrätt eller 2 portioner som huvudrätt behöver du:
290 g avrunnen majs (en stor burk)
1 msk olivolja
5 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
1 dl grädde
1 dl creme fraiche
Salt
Peppar
2 tsk tacokrydda
Cayennepeppar

Torka av majsen lite och stek i olivoljan. När den börjar poppa och majsen fått färg häll majsen i en kastrull, slå på vatten och creme fraiche. Smula ner buljongen och krydda med salt, peppar och tacokrydda. Låt koka i ca 3 minuter. Tillsätt grädde. Mixa med mixerstav till soppan är helt slät. Häll upp i två sopptallrikar (eller fyra små till förrätt) och garnera med lite cayennepeppar eller några majskorn och gräslök!

6 kommentarer:

  1. Lagade den här soppan till mina vänner igår som förrätt. Den var underbart god! Tyvärr så blev den inte lika härligt gul som soppan på bilden utan den blev mer vit eller ljusgul, så jag vet inte vad jag gjorde för fel, men samtidigt är jag inte så bra i köket ;)
    Tack för receptet :) Den här ska jag laga igen!

    SvaraRadera
  2. Sigrid: Härligt! Roligt att du vill göra den igen, det är ett gott betyg.

    Vill du få soppan mer gul så kan du köpa en kryddburk i affären som kallas Gurkmeja (eller se om du har det hemma). Det är en illgul krydda utan smak som ger fin färg till exempelvis curryrätter osv. Fungerar alltså utmärkt även i denna fina soppa. Pudra över lite, rör om och se om du är nöjd med färgen, annars tillsätt bara mer. Det är dessutom väldigt nyttigt med gurkmeja så, win win :)

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag letade lite efter en schysst förrätt till en större middag och jag är sugen på att prova detta. Då jag inte riktigt har tid att testa på rätten på något sätt, har du några tips när jag ska laga detta till 200 personer?

    Är det vanlig matlagningsgrädde du använder?
    Jag tänker mig att det går bra att den svalnar i en kastrull och att jag sedan kan värma upp den, vad tror du?

    Tack! Mattias

    SvaraRadera
  4. Mattias: Oj va kul med en så stor middag. Du kan använda dig av matlagningsgrädde, med fullfet grädde blir soppan nog för tjock när man gör en så stor sats. Jag rekommenderar att som garnityr ha rostade majskorn som du rostar enkelt i ugnen på plåtar. Då kräver det även mindre arbete. Glöm inte att va gurkmeja redo för att få en härlig färg på soppan. Jag tror att det går utmärkt att låta soppan svalna, stå kallt och sedan värmas. Mixa soppan mycket noga och smaka av hela tiden. Lycka till! Hör av dig om du har fler frågor! Är du förresten orolig för att soppan kommer att svalna fort kan man ju servera den på varma tallrikar.

    SvaraRadera
  5. Jag är också väldigt sugen på att prova denna soppa som förrätt. Den ser fantastiskt god ut =)Måste ju inviga mina portionsformar som stått i skåpet ca 6 månader nu, kanske det är längre tom =/. (Jag har lika formar som dig men jag har dom lila.)
    / Glitterfia

    SvaraRadera
  6. Testa Majsoppa till förrätt - CHECK!! =)
    Det blev majsoppa till förrätt igår. Vilken enkel och billig förrätt! Sen var den ju riktigt god också=)Kommer definitivt att göras igen. Jag ökade på tacokryddan och serverade knäckesticks till. Kan tänka mig att det skulle vara gott att servera några varma nachos med ost eller smördegspinnar till. Soppan räckte till 5 förrätter och var ganska mäktig.
    Tack så mycket för detta recept.

    SvaraRadera