onsdag 20 juli 2011

Majo


Var sin räkmacka deluxe avnjöts här hemma i förra veckan. Vi hade ingen sallad hemma, så avokado fick ensamt agera "färg" på tallriken, ja förutom dillen då. I en perfekt värld skulle även salladsblad, gurka och tomat samt röd kaviar pryda tallriken. Det gick dock utmärkt utan! Riktigt gott blev det. Första gången jag gör hemmagjord majonnäs.

På mackorna hade jag:
Handskalade räkor
Kokta ägg
Dill
Majonnäs / aioli
Avokado

Brödet jag använde var Hönökaka.

Jag gjorde alltså egen majonnäs. Så på brödet bredde jag på lite majonnäs utan smaksättning, och i skålen bredvid, där vi doppade räkorna, har vi en god vitlöksaioli. Följ receptet nedan för att göra som jag. Observera att alla ingredienser ska ha samma temperatur (förslagsvis rumstemperatur). Jag kommer att minska på vinägern och senapen nästa gång jag gör denna.

För ca 4 dl majonnäs behöver du:
2 äggulor
½ msk vitvinsvinäger
2 krm salt
1 krm vitpeppar
1 msk dijonsenap
4 dl rapsolja

Vispa (använd elvisp) först äggulorna med vinäger, salt, peppar och senap. Tillsätt oljan, först droppvis tills blandningen börjar tjockna, sedan i en fin stråle. Vispa kraftigt hela tiden.

Förvara i en burk med tätslutande lock i kylen. Till aiolin kryddade jag en klick av majonnäsen med pressade vitlöksklyftor och massor av flingsalt.

1 kommentar: