onsdag 15 december 2010

fransysska, murkelsås och pommes


Jag döööööööööööör så gott detta var. Man ska ju helst inte skryta och säga att nåt man gjort är superduper bra (väldigt svenskt tankesätt) men det skiter jag i. Jag gjorde detta till middag, och gud så bra det blev. Riktigt riktigt gott. Receptet på såsen kommer från Matplatsen, så helt "mitt" är det ju inte. Men åh, jag vill äta detta igen. Jag var så skakis i knäna (jag satt ner men ändå) när jag tog bilden, så hungrig var jag, så bilden blev inte så bra. Men strunt i det, för detta var såååå gott att ingen bild i världen kan väga upp till smaken. (Köttet var inte alls så "äckligt rött" och konstigt som det ser ut på bilden, i verkligheten!!)

För fyra portioner behöver du:
750 g fransyska
Salt och peppar
Olja
3 bakpotatisar

Såsen:
1 msk smör
1 finhackad schalottenlök
1 burk murklor, skölj dem ordentligt i vatten! (100 g)
6 dl vispgrädde
1 grönsaksbuljongtärning
en skvätt soja
salt & peppar
1-2 msk socker
redning (mjöl + vatten)

Hacka löken och murklorna fint fint! Smält smöret i kastrull och fräs löken så den blir glansig. Tillsätt murklorna och låt fräsa några minuter. Tillsätt grädde, buljongtärning, soja, socker, salt & peppar. Låt den småkoka minst 15 minuter så den tar mycket smak av svampen. Red av till önskad konsistens, den ska vara ganska tjock!!

Ta ut köttet så det får bli rumtemperatur under tiden som du värmer ugnen till 175 grader. Skär bort stora delar fett och salta och peppra. Stek runt om snabbt i en stekpanna. Fransyskan ska sedan ugnstekas lääänge på låg värme tills innertemperaturen är ca 64. Mer om du vill ha det genomstekt.

Potatisen skär du i pommes frites/klyftor och låter gå samtidigt som köttet. Häll olja på och rör om då och då. Förslagsvis kan du göra såhär: först sätt plåten över köttet, tills färgen på potatisen är bra, sen under, tills köttet är klart. Salta.

1 kommentar:

  1. När man är så pass hungrig, att man knappt kan stå upp, är ALLT gott.

    Dock var det säkert ätbart, trots att köttet inte var "så där äckligt rött" som det bör vara.

    SvaraRadera