onsdag 18 maj 2011

fisksoppa

Soppar ser lite färgskiftande ut, eftersom den
är värmd i micron. Smakade lika gott dock!


Snabb och enkel fisksoppa med stark vitlöksaioli. Jag serverar det med milt valnötsbröd och philadelphiaost på! Bilden är från lunchen efter middagen, men då smakade den minst lika bra, men aiolin blev mycket starkare, -och godare!

För fyra portioner fisksoppa behöver du:
1 purjolök
1 gul lök
5 dl passerade tomater
2.5 dl grädde
3 dl mjölk
1 fiskbuljongtärning
2 msk fiskfond/hummerfond
1 tsk fiskkrydda med kräftsmak
2 laxfiléer
3 torskfiléer
dill

Finhacka lök och purjolök. Fräs i lite smör i en kastrull. Tillsätt passerade tomater (mixa nu soppan om du vill). Tillsätt grädde och när det kokat upp, mjölk. Tillsätt alla kryddor och fonder. Skär fisken i kuber när soppan kokat ett tag och tillsätt. Koka i ca 3 minuter och servera sedan med dill på.

Jag serverade med en aioli efter denna förpackningen och anvisningen. Väldigt god, lite lös (kan dock varit mitt fel). Blev väldigt mycket starkare ju längre den fick stå. Smakade verkligen hemgjord och inte alls "halvfabrikat", om man nu ens kan kalla en krydda för det. Och det är första gången jag gör aioli, så jag är nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar