måndag 23 maj 2011

jag fixar biffen!


På söndagar brukar jag ägna mig åt att laga mat som vi kan ha i lådorna under veckan. Vi har båda två matlådor i både skolan och jobbet så det går åt många lådor. Perfekt mat till det är köttfärsbiffar, någon kolhydrat samt en god sås. Vill du göra som mig och förberreda dig inför veckans alla lunchlådor? Testa detta recept:

För ca 5 portioner biffar behöver du:
600 g nötfärs
2 ägg (de jag använde var XL)
1 tsk dijonsenap
2 msk grädde
1 msk creme fraiche
1 msk vitlökspulver
½ msk grillkrydda
½ tsk salt
1/3 tsk malen svartpeppar

Blanda alla ingredienser förutom nötfärsen. Blanda noga. Tillsätt sedan färsen och blanda noggrant. Helst med händerna. Blanda dock inte för mycket, det är aldrig bra med färs. Forma till små biffar och stek på mellanhög värme i en stekpanna med smör. Sedan in i ugnen i en form på 100 grader i kanske en kvart.

Enkel sås till: Vispa ur kastrullen med all steksky med lite vatten. Koka upp och ha i köttbuljong eller fond. Tillsätt grädde och en liten liten klick dijonsenap. Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar