onsdag 25 maj 2011

moussaka på mitt sätt

Jag blev sugen på lasagne häromdagen. Men lasagne innehåller ju pasta och det försöker jag undvika. Så jag gjorde en grönsaksmoussaka. Aldrig gjort en vanlig moussaka förut så jag kan inte påstå att jag vet exakt hur en sådan ska se ut, men jag gjorde en egen variant och använde goda grönsaker som kolhydrater i mellan lagerna. Jag tänkte använda typ zucchini, palsternacka och fänkål men jag fick ta det vi hade hemma. Det blev potatis, lök, morot samt tomat. Jag använde mig av en kallrörd béchamelsås som omväxling. Gick bra. Pojkvännen sa att det blev godare såhär än med pasta och det är ett väldigt gott betyg anser jag :)

För ca 6-8 portioner behöver du:
Köttfärssås:
600 g nötfärs
1 st gul lök
3 st pressade vitlöksklyftor
500 g krossade/passerade/hela skalade tomater
2 st köttbuljongtärningar
2 msk mango chutney
1 msk soja
1 msk balsamico (balsamvinäger)
3 msk tomatpuré
2 msk torkade örter (typ basilika/oregano/timjan)
2 krm malen svartpeppar
2 krm cayennepeppar
2 tsk italiensk salladskrydda
½ tsk salt

Bechamelsås:
1 burk kesella
1 dl creme fraiche
1 dl grädde
½ dl mjölk
1 dl riven prästost
1 dl riven parmesan
1 krm malen svartpeppar
2 krm salt
1 krm muskotnöt

Lager:
1 ask små tomater eller 3 stora
2 stora potatisar, skalade
2 stora gula lökar
2 morötter

Stek köttfärsen och hacka löken och stek den med. Tillsätt vitlöken. Häll på resten av ingredienserna till såsen. Koka 15 minuter.

Under tiden, rör ihop den kalla bechamellsåsen och låt stå kallt.

Sätt på ugnen till 250 grader.

Skala och skiva grönsakerna ganska tjockt.

Varva grönsakerna med köttfärsåsen. Börja med de som kräver längst koktid. Dvs jag körde först potatis, sen morot, sen lök och sist tomat. Använd hälften av bechamellsåsen i ett lager. Ha sedan resten överst. Strö över lite extra ost om du vill. In i ugnen i ca 30 minuter. Låt den gärna stå och suga upp all vätska nästan en kvart, då blir den godare.

Före ugn.

Efter ugn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar