söndag 10 april 2011

ännu en favorit


Korv stroganoff är en riktig favorit för mig och något som jag kan bli sugen på lite då och då. Perfekt att stoppa ner i matlådan (ja jag tjatar mycket om matlådor just nu men jag är ju aldrig hemma, antingen så är jag i skolan eller på jobbet och då behöver man matlådor). Man kan servera det med pasta, ris, bulgur osv. Väldigt bra! Denna gången blev det lite starkare, med chorizo och cayenne. Jag har inga exakta mått, men gå lite på känsla och sunt förnuft så blir det bra.

För valfri mängd korv stroganoff, höfta ihop följande:
Chorizokorv
Lök
Vitlök
Vetemjöl
Tomatpuré
Hönsbuljong
Creme fraiche
Kryddor salt, vitpeppar, cayenne

Strimla korven (jag hade flera olika sorters starka korvar, så jag skar dem i lite olika bitar). Strimla lök. Fräs i en panna med smör tills det fått fin färg. Pressa över vitlök och pudra över mjöl. Tillsätt hönsbuljong och tomatpuré. Rör noga och låt koka några minuter. Ha i creme fraiche och kryddor. Smaka av och servera.

Det går bra att använda olika sorters korvar. Då kan du även skära
dem i olika stora bitar. Här har jag använt stark smal chorizo, ett paket
ost och bacon korv samt ett paket red hot chorizo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar