söndag 3 april 2011

en bra gryta helt enkelt

Torsdags var en speciell dag -eller i alla fall annorlunda- av två anledningar.

1. Jag besökte City Gross för första gången i mitt liv. Och det var som jag trodde, stort, ganska billigt och bra kött. Jag köpte med mig både en bit nötkött och en bit fläskkött. Mer om fläskköttet i ett annat inlägg.


2. Mamma gav mig drygt 6 liter champinjoner.


Så vad göra? Jo jag har mängder med champinjoner och fint färskt kött. En gryta skulle väl passa bra? Ja men det kör vi på! Så först ut i "jag-har-väldigt-många-champinjoner-och-detta-lagade-jag" blir alltså en gryta:

En gryta med tomatpuré, champinjoner och lök. Helt utan mejeriprodukter. Enkel och god, som reder sig själv! Bra mat på en "vanlig" helgdag. Fint med sådan här mat när det är höst ute....... Vi får hoppas på bättre väder imorgon. Idag blev det sallad till lunch, bara för att få igång vårkänslorna lite!

För tio portioner gryta behöver du:
1 tsk rapsolja
850 g nötbog
400 g färska champinjoner
200 g lök, dvs två normalstora
3 msk mörk oxfond
7 dl vatten
1 solovitlök
2 msk tomatpuré
Oregano
Salt
Peppar
En nypa cayenne

Skär bogen i relativt stora grytbitar. Fräs i oljan. Skär svampen i kvartar och tillsätt i grytan. Skär löken i ganska stora bitar och tillsätt i grytan. Häll på fond när allt är stekt, och häll på vatten. Låt koka under lock i 90 minuter, tills köttet är mört. Pressa i vitlök, tillsätt tomatpuré, smula ner oregano, och salta och peppra samtidigt som du smakar av. Jag tillsätter lite cayenne i grytan för att den ska smaka mer. Servera med potatis, pasta, ris eller bulgur. Supergott och enkelt.

Köttet faller isär. Precis som man vill ha det! Brödet som du ser i bild är mitt vanliga valnötsbröd. Har du aldrig bakat det så gör det för guds skull. Vad väntar du på?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar