lördag 2 april 2011

knäckebröd


Dom blev fula, skeva och ojämna. Men ack så goda. Jag gjorde enligt detta receptet, som kommer från boken "Tufvehult, drömmen om ett café", och istället för stora knäckebröd gjorde jag 40 mindre. Supergott och lagom att ta några till frukost.

För 40 st små knäckebröd behöver du:
12 g jäst
3 dl vatten
25 g smör
2 rågade tsk havssalt
2 tsk malda brödkryddor
1 dl blandade frön/nötter. Jag tog sojabönor(som hackades), linfrön och solrosfrön.
ca 7 dl mjöl. Jag tog lite vanligt vetemjöl och sedan grovt rågmjöl

Lös upp jästen i det 37 gradiga vattnet. Tillsätt övriga ingredienser och knåda degen smidig på bakbord. Låt jäsa under bakduk 60 min. Ta upp degen på väl mjölat bakbord och dela den i så många bitar du vill, berorende på storlek på knäckebröden. Kavla ut till önskad tjocklek, tunt är gott, men låt det inte bli så tunn att den går sönder. Ta sista taget med en kruskavel eller nagga med gaffel. Grädda på bakplåtspappersklädd plåt ca 5 min i ugnen på 225 grader. Anpassa tiden efter storlek, typ av ugn och tjocklek. Förvara knäckebröden torrt.

2 kommentarer:

  1. Detta knäckebröd såg så himla goda ut att jag köpte ingredienser till att baka. Och jag bakar inte! I alla fall väldigt sällan.
    Men nu gjorde jag ett undantag och som blandade frön använde jag 1½ msk rostade sesamfrön, 1 msk krossade linfrön och resten solrosfrön.
    Fick hjälp av mitt 3-åriga barnbarn. Gick kanon och vi skar i tunna remsor (ca 3 cm)och i alla diverse former =)
    Men jösses så jäkla gott det här blev och enkelt att baka. Barnbarnen, 3-år och 1,5 år åt dessutom brödet som bara den och tyckte det var jättegott. Tror dessutom att det skulle vara toppen till lite dessertostar. Vi kommer absolut att baka det här igen.
    Nu ska jag fira en kompis som fyller år och har slagit in lite knäckebröd i cellofan med ett presentsnöre.

    SvaraRadera
  2. Glitterfia: Åhh så glad jag blir av att höra allt detta! Vad kul att det blev så bra! Ja absolut, till dessertost blir det perfekt.

    SvaraRadera