torsdag 14 april 2011

seg hallonpaj


Jag har tidigare bloggat om seg blåbärspaj, men nu var det dags för seg hallonpaj. Åh va gott! Perfekt med lite vispad grädde eller vaniljglass. (Vi hade inget hemma av dessa, så jag vispade turkisk yoghurt med honung och vaniljpulver. Gick bra det med!) Lite platt form så bitarna blev stora men platta och eftersom jag somnade i soffan när den var inne i ugnen så fick pojkvännen ta ut den när klockan ringde. Men man ska passa lite på slutet, för den kan bli bränd. Så mitt tips till dig är, använd en normalstor form och passa pajen när äggklockan börjar närma sig en trekvart. Jag hade lite lite hallon också, så följ receptet om du har tillräckligt mycket hallon hemma och ta 200 g.

För en styck paj - ca 5 portioner behöver du:
120 g smör
1 ägg
2,25 dl socker
2,25 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
200 g hallon
Sätt ugnen på 175 grader.

Smörj en pajform. Smält smöret och låt det svalna något. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl och bakpulver och rör ner i äggsmeten. Rör ner smöret och bred ut smeten i botten formen. Strö över bären och grädda på nedersta falsen ca 45 min-1 timma. Passa på slutet. Serveras bäst ljummen med vaniljglass.

2 kommentarer: