lördag 9 april 2011

stek med champinjonsås

Jag fick alltså ett lass med champinjoner av mamma. Först blev det gryta, nu stek! Perfekt mat för matlådorna, eller till söndagsmiddag. Serveras bäst ihop med kokta grönsaker och potatis.

För skinkstek för ca 5-6 portioner behöver du:

1 kg benfri skinkstek, gärna svenskt
Grovt salt och peppar

Salta och peppra rejält runtom det rumstempererade köttet. Gnugga gärna in det.


Stick in en kött-termometer, och ställ in i en förvärmd 175gradig ugn och stek tills innertemperaturen är 85 grader. För mig tog det närmare 2 timmar. Ta fram och låt vila i en kvart. Skär skivor och servera med sås och potatis. Jag körde på bulgur till men det blir absolut godast med potatis. Skinksteken är både vitt och mörkt kött vilket är lite häftigt tycker jag. Saftigt och lite kryddigt med allt salt och peppar.

För ca 5-6 portioner champinjonsås behöver du:
280 g champinjoner, rensade och grovt skivade
20 g smör
6 dl vatten
1 msk oxfond
1 krm curry (ett måste i mina svampsåser, trust me, det lyfter allt)
1 burk creme fraiche /eller grädde om du har det hemma
ev. 1 tsk socker om du använt fraiche
ev. 1 msk fond igen, om du känner att behövs
1 krm vitpeppar
1 krm salt
2 krm vitlökspulver
2 msk redning
ev. mer curry om den är för syrlig, smaka dig fram.
1 tsk soja

Det blev en himla massa ingredienser i såsen nu ser det ut som. Men det var lätt att göra. Stek svampen till allt vatten är bortkokat, tillsätt smör och stek till den fått färg. Slå på vatten, fond och curry och låt stormkoka i en kvart kanske. Krydda och tillsätt vald mejeriprodukt. Smaka av!! Detta är inte min vanliga champinjonsås, men den funkar alldeles utmärkt till steken, och med tanke på att den är gjort på creme fraiche så är jag nöjd med smaken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar