onsdag 1 september 2010

Steg för steg: Champinjonsås

Detta är en favorit hos i min familj, inte minst min pojkvän som alltid "smakar" upp halva såsen innan vi hinner servera maten. Jag skryter sällan, mest för att jag inte är bra på speciellt mycket, men denna såsen är god, och väldigt populär. Perfekt om du vill äta LCHF (skippa bara redningen i slutet). Gott till hemgjorda biffar, pressad potatis, pasta, plankstek osv osv. Helt av allt äter min pojkvän och jag den tillsammans med pasta och stekt fläskfilé. En riktig höjdare.

Jag använde mig av en wokpanna när jag gjorde såsen denna gången,
mest för att det blev en sådan stor sats.

Hetta upp smör/olivolja eller både och, i en teflonpanna/kastrull.
Ha i liten hackad vitlök och chili om du vill ha starkare smak.

Tillsätt champinjoner (kvartar går bra, ibland skivar jag och ibland finhackar jag).

Stek till all vätska är borta på medelvärme. Tar relativt lång tid.

Slå på maderia (blir allra bäst) eller rött vin (ej sött) samt
tillsätt Mörk Oxbuljongtärningar. Jag använder detta istället för salt
på grund utav den goda mustiga smaken, så gör du en sås för ca 4
personer kan du gott ha i 2-3 st tärningar. Låt koka bort och tillsätt
sedan grädde. Helst vispgrädde och/eller matlagningsgrädde.

Låt koka upp och koka så länge du behöver. Gör du
exempelvis kött till, så anpassa kokadet efter köttet, inte tvärt om.

Och nu till min hemliga ingrediens: Curry. Pudra lite currypulver
över din champinjonsås. Det verkligen "lyfter" smaken av svampen.
Lita på mig, det blir jättegott. Smakar inte curry!

Krydda med lite andra kryddor, typ oregano, cayenne och vitpeppar. Rör om.

Tillsätt lite colorit för en mer tilltalande färg.
Nu är den klar. Kan i princip koka hur länge som helst. Späd
om den blir för tjock. Tillsätt mörk redning om den blir för
tunn. Smaka av.
Serveringsförslag!

9 kommentarer:

  1. Kul med bilderna med steg för steg :)

    SvaraRadera
  2. Tack för bra guide! Ser så otroligt gott ut, så det ska jag laga idag :)

    SvaraRadera
  3. Zaiis: :)

    Fanny: Va kul att du gillar den! Ja den är faktiskt rysligt god. Hur blev det?

    SvaraRadera
  4. Hej! Det blev riktigt bra med curryn :) Jag tog lite balsamvinäger istället för Madeira och creme fraiche istället för grädde, men det blev sjukt gott i alla fall :) Och man tänker inte på curryn som du skrev. Tack så mycket!
    Vänligen / Josephine

    SvaraRadera
  5. Supergod sås, tack så mycket för receptet!!!!!

    SvaraRadera
  6. Provar att göra den nu :) låter gott!!!

    SvaraRadera
  7. Kul med en chanpinjonsås m vin, blir så mkt bättre och lite lyxigare! Ska göra denna idag igen, har gjort den till en kompis förut. Tummen upp! :)

    SvaraRadera