torsdag 23 juni 2011

20 års tårtan

Ja då var man tjugo då. Ingen smärre panik här inte. Jag mår bra och har inget emot att bli ett år äldre, en gång om året (inte än i alla fall). Tårta har jag aldrig bakat förut, jag har aldrig gjort en gräddtårta så det var väldigt spännande att se hur det skulle bli. Jag var noga med att inte göra den för söt, sånt gillar jag inte. Och ingen banan i, usch.. Nej jordgubb bara. Ja och så hallon då, eftersom det inte fanns några jordgubbar i min affär dagen ett då tårtan skulle göras. Dag två fanns det jordgubbar och tur är väl det, för garnera med jordgubbar på en jordgubbstårta känns som ett måste.

På bilden ovan har min kära bästa vän använt ett konstigt "vidvinkelzoom" (eller vad det nu kallas) som gör att tårtan och min kära mors händer ser ovanligt små ut. Men tårtbotten är alltså bakad i en 24 cm springform så den är inte så liten som den ser ut.

För tre lager tårtbottnar (ca 10 portioner) behöver du:
4 ägg
2,5 dl socker
1 dl kokande vatten
3 dl vetemjöl
½ dl potatismjöl
1 rågad msk bakpulver
3 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa ägg och socker riktigt poröst. Häll i det kokande vattnet under vispning.
Sikta ner torrvarorna. Blanda om försiktigt, häll sedan i en smord bröad form (24cm form med avtagbara kanter). Grädda tills kakan fått fin färg och stickan känns torr, ca 30-40 minuter. Låt svalna och skär sedan i tre "bottnar".

Lager ett:
2,5 dl mjölk
2 msk strösocker
2 msk vaniljsåspulver för kokning
½ dl vispad vispgrädde
Vaniljpulver

Koka upp mjölk och tillsätt ströcker och vaniljsåspulver. Rör om hela tiden och när såsen är tjock dra av från plattan och låt svalna under lock. Rör om då och då. Ställ sedan i den i kylen för att få den riktigt kall. Blanda sedan försiktigt ner vispgrädde och vaniljpulver om du vill få såsen att smaka mer. Bre sedan ut försiktigt på första bottnen. Lägg på nästa (tryck inte ner den för då åker vaniljkrämen ut på sidorna.

Lager två:
250 g hallon
1-2 msk strösocker
2 dl vispgrädde

Antingen: lägg ut hallon på botten nummer två. Vispa grädden med socker och bre över. Lägg på nästa lager.
Eller: Vispa grädde och socker. Mosa ihop hallon och blanda. Bre ut på bottnen. Lägg på nästa.

Garnering:
3 dl vispgrädde
750 g jordgubbar

Vispa grädden och bre ut runtom tårtan. Garnera lite som du vill. Jag halverade jordgubbarna och la dem i en stor hög på mitten. Garnerade även med hjärtströssel och florsocker.

Ätes direkt. Detta är alltså en tårta som inte blir översöt utan tvärt om, lite mindre söt. Men fortfarande lika god. Man vill och klarar av att ta en till bit.

1 kommentar: