torsdag 2 juni 2011

Kampanj Save Foods


Jag har fått privilegiet att testa några produkter från Toppits i samband med deras Save Foods initiativ.Det är första gången jag någonsin fått göra något sådant här och jag är tacksam för att de frågade mig. DOCK måste jag poängtera att jag skulle aldrig svara ja om det inte vore så att jag faktiskt använder Toppits produkter ofta och gillar dessa. Jag skulle aldrig ta emot något "bara för att visa upp det och för att det är gratis". Man kan inte köpa mina åsikter på det viset. Men när ett företag, vars produkter jag regelbundet både använder och uppskattar, hör av sig, så tackar jag med gott samvete ja. De bad mig skriva om vad Jag tycker om de, och inte vad de vill att jag ska tycka. Nog om det.

Kampanjen de bedriver handlar om att helt enkelt spara maten och använda istället för att slänga resterna. Precis som Veckans Tema här på bloggen! Toppits är ju ett bra företag att bedriva en sådan här kampanj då deras produkter används just till att bevara färskheten hos varor samt spara på rester på ett bra sätt.

**************************************************************************

Aluminiumfolie
Användningsområden:
  • Bakpotatis (jag själv gillar inte att använda det till det, men det finns dem som gör det)
  • Fiskpaket, perfekt att tillreda lax, torsk eller en annan god fisk tillsammans med purjolök, morot, vitlök, gul lök, tomat, potatis eller fänkål och lite buljong, god sås eller smör på. Sagolikt gott, nyttigt, smakrikt och lyxigt! Perfekt både på grillen och i ugnen.
  • Täcka över för att inte bränna maten. Här är något som jag gör ofta. Om jag håller på att gilla kycklingvingar, hela kycklingar, köttfärsbiffar, potatisklyftor eller annat i ugnen som jag inte vill ska brännas är det perfekt att använda sig av aluminiumfolie och täcka över maten för att fortsätta tillaga den, men se till att den inte får mer färg.
  • Vitlökssmör. Om du vill rulla upp ditt vitlökssmör och lägga i frysen är det perfekt att använda sig av antingen aluminiumfolie eller plastfolie.
Mina åsikter: Jag tycker mycket om den här produkten och det är bra att ha hemma. Det finns egentligen ingen likvärdig produkt som kan helt och hållet ersätta användningsområdena för aluminiumfolie. Detta är ju även en produkt som många känner till och som inte behöver någon presentation.

**************************************************************************
Zipper
Påsar med zip-lock som kan återanvändas
många gånger. Slittåliga påsar.
Användningsområden:
  • Lunchlådan. För mig är detta ett stort användningsområde. Se nedan på bilden. Jag har med mig mat varje dag till skolan och då har jag även med mig bestick - upprullade i en servett- och då är denna påsen perfekt. Bestick kanske inte många har med sig men ska man ut på picknick så måste man ju ha bestick och då är det bra att påsen är rymlig så att det finns plats för bestick, servetter och liknande.
  • Hackad sallad/skurna grönsaker. Sådan som du vill spara i kylen. I påsen så ser du tydligt vad som finns i (jämfört med en burk) och det är lätt att bara öppna påsen, ta ut något, och sedan stänga igen.
  • Kakor och bröd. Perfekt efter du bakat att portionera upp och lägga in i frysen.
Mina åsikter: Jag gillade att påsen är så tålig och att man lätt kan stänga och öppna den, samt att påsen kan stå upp. Detta gör att jag tillochmed saknar andra storlekar på påsarna (så att man kan ha en liten med bara några få morötter i till picknicken, samt en stor variant som kan rymma en hela brödlimpa). Jag är helt klart såld på dessa och kan absolut tänka mig att köpa dem när de jag har hemma tagit slut.

**************************************************************************

Quick-Tops
Plastfolie/plastpåse-liknande "tops" som fäster
snabbt på skålar. Går fort och håller tätt.
Kommer i tre olika storlekar.

Användningsområden:
  • Hallonen. Jag tinar hallon varje natt för att ha till frukosten. Då är quick-tops perfekta.
  • Lunchtallriken och andra rester. Orkar du inte äta upp maten? Blev det sallad eller kött över? Spara det i en skål i kylen och använd vid ett senare tillfälle.
  • Degbunkar och andra stora skålar. Jäser brödet i kylen? Ska pannkakssmeten stå till sig lite? Vill du hålla koll på din surdeg? Då kan jag tänka mig att quick-tops passar utmärkt.
Mina åsikter: Jag tycker mycket om den här produkten och den är bra då den är snabb att sätta på och lätt att ta av. Vet dock ej om jag kommer köpa den igen, då jag inte är särskilt lat av mig och kan lätt lägga tio sekunder längre tid på att använda mig av plastfolie. Dock är dessa av så tjock kvalitet att man gärna återanvänder dem, och det är ju miljövänligt.

**************************************************************************
Följ kampanjen på FaceBook:Toppits på Facebook
Du kan även läsa om deras satsning på olika bloggar:Toppits hos Husmorsorna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar