fredag 24 juni 2011

Torsk med kokt sommarsallad

Glad midsommar på er! Idag är jag ute och seglar med min familj. Jag bjuder därför på en sallad jag lagade tidigare i veckan.

Alla sallader måste inte vara kalla och gjorda på salladsblad. Här har vi en sallad som är gjord på kokta grönsaker.

Per portion behöver du:
2 färska späda knippmorötter
4 vitlöksklyftor
5 sockerärtor
4 sparris
1 st lök på knippe
1 torskfilé
Kryddor

Grönsakerna: koka upp grönsaksbuljong i en kastrull. Låt grönsakerna vara hela om möjligt (jag delade löken itu), skala och skölj. Koka den grönsak som tar längst tid först, och tillsätt de andra efterhand. Dvs jag la i morötterna först, väntade någon minut, tillsatte vitlök, lök och sparris, väntade någon minut, tillsatte sockerärtor, väntade en minut sen tog av plattan och sköljde snabbt i kallt vatten.

Torsken kokar jag såhär: koka upp vatten i en kastrull. Lägg i torsken när vattnet kokar. Dra av från plattan, lägg på ett lock och vänta i 3-5 minuter beroende på tjocklek. Lyft ur försiktigt. Jag kryddar vattnet med salt eller buljong.

Jag kryddade torskfilén med citronpeppar. Det passar väldigt bra att ringla över smält smör och vill du, så servera salladen och torsken ihop med potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar