lördag 4 juni 2011

ost


Veckans tema handlar ju om att undvika att slänga mat och ta hand om den mat du har hemma. Att utnyttja det du har hemma är a och o. Inte hela tiden gå och köpa nytt. Jag hade en hel del paket parmesan hemma och för att de inte skulle bli gamla så gjorde jag såhär. Jag tog fram min kära matberedare...


... satte i "fin" rivarbladet, la i parmesanen..


... och vips så har jag riven ost som jag kan lägga i frysen och ta fram vid behov. Perfekt när man vill förlänga hållbarheten, och förkorta framtida arbetsinsats i köket.


Den här rivna parmesanen kan man använda till mycket. Strö över nykokt pasta, använda i pesto, i såser, på gratänger, i risotto, fylla köttfärsbiffar osv. Hur bra som helst.

Jag passade även på att riva ner en stor bit prästost som jag hade i kylen. Den är ju lite mer krämig än parmesanosten, så med dessa i frysen kommer vi slippa riva ost lång tid framöver. Riven prästost passar bra i en ostsås, på pizza, på gratänger, till bakning och till tacos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar