måndag 6 juni 2011

en lyxig efterrätt


Det är ganska dyrt med glass med kanderade valnötter. Sia har en variant som är så himla god. Men jag orkade inte gå till affären, eller punga ut med pengarna. Så jag gjorde hemmagjord. Den blev supergod och den var lätt att göra. Vi hade dock inga valnötter hemma så jag använde mig av sötmandlar istället- med skal. Det vill säga förra veckans tema hänger kvar: inte köpa mer mat när du redan har bra alternativ hemma. Använd det du har hemma.

Observera att detta är ett fuskrecept, där jag redan använder färdig vaniljglass och bara blandar ner nötterna. Det gick utmärkt. Jag har ju tyvärr ingen glassmaskin. Testa det i helgen vetja, det blev jättegott.

För 2 liter god glass behöver du:
½ dl strösocker
1 krm kakao
2 msk honung
½ tsk flingsalt

1 dl mandlar
2 liter god vaniljglass

Blanda socker, kakao, honung och flingsalt i en kastrull. Låt smälta under omröring. Låt ej brännas. Tillsätt mandlarna och rör om. När det är väl omrört och alla mandlar är täckta, häll ut på ett smörgåspapper och låt svalna helt. Hacka upp mandlarna något. (Jag ringlade lite av det smälta sockret direkt i glassen och rörde om. Detta fick sedan stå i frysen medans mandlarna svalnade. Vet ej varför jag gjorde så. Det gjorde väl varken till eller från.)

Blanda de hackade mandlarna med glassen och rör om noga. Frys och lägg sedan upp i fina glas. Garnera med några sparade mandlar om du vill, samt lite mörk choklad. Jag frös även glasen så att dessa skulle vara kalla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar