fredag 3 juni 2011

chili con carne - eller hur man får 500 g köttfärs att räcka till 12 personer


God chili con carne med bönor, linser, lök och feferoni (detta i brist på annan chili. Om du har det hemma, ersätt feferonin med röd chili, som du hackar och har i samtidigt som/istället för sambal oeleken). Jättegod och snabb att göra. Helt enligt veckans tema, där vi försöker slänga så lite mat som möjligt. Det innebär att jag använder feferoni istälet för att gå och köpa färsk chili, jag använder upp den kokta potatisen som låg i kylen och skräpade, jag använde upp champinjonerna innan de blev dåliga och jag använde mig av bara en burk tomater istället för att gå och köpa så jag hade två st. Det kompenserade jag istället med andra ingredienser. Jag försöker att inte köpa ny mat i onödan, när vi redan har hemma.

För ca 10 portioner behöver du:
500 g nötfärs
2 st gula lökar
3 krm sambal oelek
4 vitlöksklyftor
150 g champinjoner
(Några kokta potatisar)
600 g blandade bönor - jag tog kidney-, borlotti- och sojabönor samt små svart bönor
½ dl torkade röda linser
1 köttbuljongtärning
400 ml skalade tomater i spad (ta gärna en till burk om du har)
400 ml vatten
2 msk tomatpuré
4 st inlagda gröna feferoni
2 msk paprikapulver
1 msk oregano (bara för att jag älskar oregano, kan uteslutas)
4 msk ljus soja eller 1 msk mörk
1/3 tsk cayennepeppar
2 krm spiskummin.
2 dl grädde (om du vill)

Fräs nötfärs i en djup gryta i smör. Tillsätt finhackad lök och pressad vitlök samt sambal oelek. Stek tills löken är färdig. Tillsätt 150 g skivade champinjoner. Tillsätt tärnade potatisar, sköljda bönor, linser, buljongtärning, tomater, vatten och tomatpuré. Finhacka feferonin, med kärnor, och tillsätt. Låt koka under lock i ca 40 minuter.

Sätt på ris eller annat tillbehör under tiden.

Tillsätt sedan kryddor och smaka av. Runda av med grädde om du vill. Servera direkt med goda tillbehör (tex, ris, vitlöksbröd och varma majskorn).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar