måndag 30 maj 2011

Veckans Tema: Hushålla med resterna



Veckans tema handlar om att hushålla med rester och spara på det lilla, för att sedan lägga ihop det med något annat "litet" och få något stort och fantastiskt gott. Se bara tallriken ovan, den ser väl inte ut att vara gjord på "rester"? Men jodå, nästan uteslutande faktiskt.


Man tager vad man haver vecka. Eller något i den stilen. Jag anser att man måste sluta slänga så mycket mat. Man måste ta vara på det där lilla och sedan använda det igen. Därför kommer jag denna veckan att komma med tips, recept och annat som kan hjälpa dig att slänga lite mindre mat. Förhoppningsvis. I alla fall visa hur jag gör för att undvika det. Här nedan pratar jag exempelvis om kvällens middag och hur jag fick en tom kyl att bjuda på en fantastisk middag.

Köttfärsbiffarna kommer från frysen. Vid två olika tillfällen har jag stekt upp massor av köttfärsbiffar och sedan frusit in de 2-3 som blivit över (istället för att pojkvännen äter upp dem "bara för att det är så få kvar att det inte räcker till en lunchlåda!"). Så i två små burkar i frysen hittade jag 6 biffar, lagom för två hungriga studenter.

Till det två stackars potatisar som låg och skrotade i skåpet, en bit mögelost som blev över efter myskvällen fick agera lyx-touch på biffarna, champinjonerna hittade jag i frysen sedan jag fick en hel drös av mamma för någon månad sedan.


Så champinjonsås, med mögelosttoppade köttfärsbiffar samt klyftpotatis blev slutresultatet av en "kylskåpsrensning". Det blev en fullträff. Man kan alltid göra något gott på det där lilla som ligger och skrotar längst in i frysen/kylen eller skafferiet. Det är bara att man ska ha orken, fantasin och motivationen för att göra det.

Det blev alldeles för mycket sås över, så den frös jag in och kan sen tas fram vid ett senare tillfälle. Såsen gjorde jag på mjölken vars utgångsdatum närmade sig- istället för grädde- och så hade jag redning i för att tjocka till den. Ännu ett sätt att ta tillvara på resurserna.
Länk
Fetaosten i salladen kommer härifrån när jag marinerade bitar av fetaost som blev över, och oljan som blev över ska jag spara och göra goda dressingar på. Den fetaostsmaken som man får gratis där måste man ju ta tillvara på.

Se, massor med bra tips på hur man kan hushålla med det lilla man har hemma. När kylen är "tom".

Är du intresserad av att veta receptet på det jag gjorde? Ungefär såhär gjorde jag:

Ta fram de frysta biffarna och låt de tina kort i micron. Sätt ugnen på 250 grader. Skrubba och skär potatisarna i smala klyftor. Lägg (helt torrt) i en panna med bakplåtspapper i och sätt in i ugnen. När de börjar få färg, sänk till 100 grader, se till att ingen sitter fast i botten, ringla över lite olja och sätt tillbaka i ugnen.

Skär mögelosten i små bitar och lägg på de halvfrysta biffarna. Lägg de i botten på ugnen (så får de värme underifrån men inte färg ovanifrån på grund utav att potatisarna ligger ivägen. Biffarna behöver inte färg då de innan de frystes var helt färdigstekta). Låt potatisen stå inne så lång tid det tar tills biffarna är genomvarma. Känn med en sticka då och då i mitten på den tjockaste.

Under tiden, gör en snabb sås och en snabb sallad. Såsen gjorde jag såhär: skivade champinjoner plus hackad lök fräses i smör i en kastrull. Slå på mjölk och två köttbuljongtärningar. Salta och peppra. Tillsätt lite soja. Låt koka upp och smaka av. Red till önskad tjocklek.

I salladen hade jag: tomat, paprika, lök, gurka, fetaost, oliver och isbergssallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar