lördag 11 december 2010

en gammal vardagsfavorit

För många är spaghetti och köttfärssås vardagsmat och det är något dem nästan tröttna på för att de äter det så ofta. Hos oss är det tvärt om, vi äter det alldeles för sällan. Och när vi väl äter det, så blir det på söndagar, av någon konstig anledning. Så nån söndag varje halvår ungefär så åker gjutjärnskatrullen fram (ja den största av dem vi har) och det kokas enorma mängder köttfärssås. Faktumet är att det är väldigt bra lunchmat, och därför passar vi på. Eller jag, som jag nämnde i föregående inlägg, eftersom det är jag som lagar maten. Så i söndags var det dags. Jag gick hela dagen och funderade över vad jag skulle ha i den där såsen. Och det som hamnade däri till slut blev väldigt gott. Läs receptet nedan och pröva själv vetja.

Jag har sett såå många andra i skolan med spaghetti och köttfärssås till lunch så nu är det min tur. Halva denna veckan blev det just köttfärssås och spaghetti till lunch i skolan. Det är ju faktiskt riktigt gott.


Denna gången blev det en "nyttig" köttfärssås med mycket grönsaker och linser. Sen kryddade jag rätt häftigt. Blev jättegott. Är du rädd för kryddor så smaka dig fram.

För 15 portioner köttfärssås behöver du:
3 st gula lökar
3 msk Milda Culinesse
200 g zucchini (en liten)
3 stora vitlöksklyftor
1 röd paprika
150 g champinjoner
850 g nötfärs
2 dl rödvin
3 burkar hela tomater/eller krossade (á 400 g)
½ dl oxfond med rödvin

½ dl tomatpuré
2 msk mango chutney
2 msk soja
2 msk paprikapulver
2 msk torkad oregano
2 tsk malen svartpeppar
1,5 tsk cayennepeppar

½ dl röda linser
2 dl crème fraiche (en burk), kan uteslutas

Finhacka lök, paprika, zucchini och champinjonerna. Tillsätt i omgångar och stek. Pressa i vitlöken. Tillsätt köttfärsen och rör om noga tills den är genomstekt. Slå på vinet och låt nästan koka bort helt. Tillsätt fond och tomater. Tillsätt tomatpuré och alla kryddor. Låt puttra länge. Jag lät den puttra i ca en timme under lock. När du lägger i pastan för att koka (dvs när det är ca 9 min kvar till servering) tillsätt de röda linserna till såsen. Precis innan servering, tillsätt creme fraiche (om du vill) och smaka av. Servera med nykokt pasta och nyriven parmesan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar