måndag 6 december 2010

ljusugnsbröd


Min faster bakar det. Och det smälter i munnen. Ljusugnsbrödet. Det är obeskrivligt. Och svårt att kopiera. Hon har en stenugn och det perfekta receptet. Jag har en vanlig ugn och ett recept från friluftsfrämjandets hemsida. Jag har frågat om hon ska baka det i år, isåfall så kommer jag råka komma förbi på besök då, och våldgästa! Fast inbjuden då. Isåfall följer kameran med så ni också får se. Men för att få smaka måste ni faktiskt baka det själva. Här är min variant. Börja med det, det är makalöst gott det också. Mormor äter en liten bit varje gång hon ska gå och lägga sig har hon berättat. Brödet räcker nämligen väldigt länge! Pröva det vetja. Du kommer inte ångra dig. (Ett extra plus är att de bara är på 130 kcal styck!!)

Det här behöver du för 35 st:
7 dl mjölk
3 dl vatten
1 pkt jäst
1 tsk salt
1250 g rågsikt (eller till en fast deg)
Vetemjöl till utbakning

Värm upp mjölk och vatten till 37 grader. Rör ut jästen i degspadet och tillsätt saltet. Tillsätt rågsikt till en fast deg. Låt jäsa 40 minuter.

Sätt ugnen på högsta värme (på min ugn 275 grader)

Knåda degen på bakbordet med vetemjöl. Dela upp i 35 bitar (enklast är att använda våg). Kavla ut varje bit tunt med en kavel, så runt som möjligt. Kavla sedan med en kruskavel. Se till att bordet är rejält mjölat.

Lägg bröden två och två på en plåt utan bakplåtspapper. Ställ in i ugnen och grädda i en minut. Vänd sedan på bröden och grädda en minut till. Har de inte fått tillräckligt med färg (dvs inte är spröda) låt ligga några sekunder till. Passa noga.

Låt svalna på galler. Jag förvarar mina ståendes i en papperspåse, det är enklast. Det går även bra att förvara i ugnen. Blir bröden mjuka av någon anledning? Spröda till dem lite en snabb vända i varm ugn.

1 kommentar:

  1. Ska baka med det snaraste. Bakar just nu Ovanåkersbröd till midsommar
    På återhörande

    SvaraRadera