måndag 28 mars 2011

pre tenta köttfärsbiffar




Namnet på dessa biffarna som jag för första gången gjorde i torsdags är pre tenta köttfärsbiffar. Fint namn va? För alla som tycker att namnet verkar as konstigt kan gå in på Youtube och söka på "Regular Ordinary Swedish Meal Time". Nej jag tycker inte det är kul, men "pre dinner mayonnaise" fastnade helt i huvudet på mig när någon visade några klipp för mig. Så när jag gjorde dessa biffar, dagen innan tenta och allt, så föll sig namnet naturligt. Nåja, ganska naturligt.

Jag har gjort en sats i söndags också. Så har man testat något två gånger vet man att det funkar. Det var nämligen så att när jag slängde ihop dem i torsdags (ja jag slängde faktiskt) så trodde jag inte att de skulle bli så fantastiskt goda. Jag trodde bara att jag skulle göra de biffarna den där gången och göra efter något annat recept nästa gång. Men det blev så himla bra. Och nu känns namnet lite inaktuellt och konstigt, men jag låter det vara kvar ändå!

Jag har alltid varit ganska värdelös på köttbullar och biffar men nu på senare tid har jag lärt mig en sak: smeten ska vara lös. Jag har alltid trott att om smeten är fast och fin kommer biffarna bli det med. Så fel! Biffarna blir mycket mycket godare om smeten är lite för lös. Ja, det är svårare att forma, steka och vända och visst tar det emot, men nu vet jag bättre än att tillsätta mer mjöl/ströbröd el dyl. Förresten ströbröd är något jag slopat helt faktiskt. Smakar ju inte alls bra i biffar! Jag använde mig av sojamjöl i detta receptet, och det är mest för att jag och pojkvännen gärna får i oss lite extra protein. Om du vill kan du byta mjölet mot något annat, kanske potatismjöl.

När jag gjorde receptet använde jag mig av vågen. Så jag skriver ut grammen här. Vill du få exakt samma resultat som mig så använd dig av viktmåtten, annars kan du "gambla" lite och köra på mina volymmått, som bara är antaganden. Your choice!

För 10 st pannbiffar/köttfärsbiffar behöver du:
566 g blandfärs (oj va kul det kommer bli att följa detta receptet, tänker du nu!!)
60 g mjölk (0.6 dl alltså)
5 g sojamjöl (ca 1-2 msk)
110 g ägg (2 st)
17 g oxfond (1 msk)
Drygt ett krm salt och ett krm malen svartpeppar

Blanda ihop alla ingredienser väl (biffarna blir bäst om köttfärsen inte varit fryst tidigare) och forma tio biffar. Är du intresserad av att göra alla biffar lika stora så är det 75 g per biff som gäller. Då blir det 129 kcal per biff också, om du vill veta det ;)

Nåja, stek biffarna på ganska hög värme i en stekpanna med smör. Enklast är att steka tills de inte är så mjuka längre och fått fin färg, sen köra in dem i ugnen på 150 grader i sisådär 10 minuter, så blir dom klara och fina. Perfekta att stoppa i matlådan.

Ätes bäst stekt lök, kokt potatis och någon god sås. (Återigen vill vi äta mycket protein och då är det vitlöksdipp på kesella/kvarg som gäller, men det är ju inte optimalt!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar