måndag 4 juli 2011

det här kan vara det godaste...

Som rubriken avslöjar så kan alltså detta vara det godaste jag nånsin lagat. Tror jag. En mustig, fyllig, smakrik och rund smak på grytan blandat med mört kött som föll sönder i munnen så blev det verkligen en fullträff.

Detta var helt makalöst gott och vi blev helt lyriska här hemma. Tog nog tre portioner var. Varför har jag aldrig lagat biff stroganoff förut?? Vet inte om det var för att jag la köttet i mindre bitar i marinad dagen före (bara olja, yttepytte lite soya och grillkrydda) sedan strimlade det och lät det koka länge?! Men hur som helst, följ detta recept till himmelriket, du kommer inte ångra dig!!

För ca 6-8 portioner stroganoff behöver du:
600 g (naturellt marinerad) strimlat högrev
2 gula lökar
6 stora champinjoner
3 tärningar oxbuljong
5 dl vatten
2 msk tomatpuré

Hacka löken och champinjonerna. Stek först strimlat högrev i smör och olja i en kastrull och tillsätt sedan lök och champinjoner. Stek på medelhög värme tills champinjonerna vätskat klart och löken är glansig. Tillsätt då vatten, buljongtärningar, och tomatpuré. Låt koka en timme (koka 40 minuter med lock och sedan 20 utan). Rör om några gånger under tiden.

Tillsätt sedan:
1 dl creme fracihe
1 dl matlagningsgrädde/vispgrädde
kryddor

... och rör om. Jag använde mig av kryddorna: salt, vitpeppar, oregano (för att jag är ett oreganofreak), ett halvt kryddmått cayennepeppar och lite soja. Smaka av. Servera med pasta/ris/potatis eller något annat gott. Går utmärkt att äta ihop med kanske stekta champinjoner för att få en LCHF variant (använd då 2 dl vispgrädde och skippa creme fraichen).

1 kommentar:

  1. Galet gott även utan marinering. Pressade i en vitlöksklyfta och paprikakrydda. Kokade i 2 timmar. Mums

    SvaraRadera