torsdag 8 april 2010

"Little Lime Cupcakes"


Detta är andra försöket på goda lime muffins och denna gången blev sååå mycket bättre än den första att jag tänker inte ens publicera det första receptet. Baka, garnera och njut. Väldigt enkla att göra men ser ändå proffsiga ut. Jag har lånat receptet av Piece of Cake som är en bakerska/bloggerska från San Fransisco. Jag översatte det, ändrade om till svenska mått, halverade all mängd och tackade sedan för det finfina receptet. Ni får ursäkta om jag skrivit på konstig svenska här och där, men när man översätter ett recept så kan det ibland bli lite tokigt.
De får betyget: 4,5 av 5
Enda problemet var att de inte var
syrliga nog. Det kan dock fixas till nästa gång.

För ca 20-22 små muffins.
1 ägg
1 äggula
1 tsk vaniljpulver
1 dl plus 3 msk fet mjölk (jag hade inte mjölk så jag tog mellangrädde och det gick super)
3,5 dl mjöl
2 dl socker
2 rågade tsk bakpulver
1 krm salt
1 lime (skalet nu, saften senare)
100 g smör, skuren i små kuber, rumstempererat

Sockerlag
4 msk socker
Saften från limen (ca 2 msk)
2 msk vatten (nästa gång ska jag ta 4 msk limesaft och strunta i vattnet)
Glasyr (observera att jag tog en halv sats glasyr, denna räcker bara till ca 15 st muffins om man tar lite)
85 gram vit choklad
150 gram Philadelphia, rumstempererat

Placera en plåt mitt i ugnen och förvärm den till 175 grader. Ta fram små muffinpappersformar.

I en mellanstor skål, vispa ihop, ägg, äggula, vanilj, och mjölk och ställ åt sidan.

I en skål med hjälp av en elvisp, vispa samman mjöl, socker, bakpulver, salt och limeskal. Vispa med lägsta hastighet och gradvis tillsätt kuberna av smör och blanda tills konsistensen är slät och smeten är helt utan smörklumpar, ca 2 minuter. Med elvispen fortfarande på låg hastighet, börja tillsätta skålen med ingredienser långsamt. När du har gjort det, vrid upp hastigheten till medium och vispa tills smeten är lätt och fluffigt, ca 1 och en halv minut. Smeten är rätt kladdig. Eventuellt tillsätt även matskedarna av mjölk om du tycker att det behövs. (Detta går även att göra i en Kitchen Aid eller dyl men jag har ju ingen sådan så elvisp använder jag mig av.)

Ta ut plåten från ugnen. Placera ut formar. Portionera smeten i muffinformarna (en matsked i varje). Grädda tills en tandpetare kommer ut ren; ca 15 minuter, de ska inte ta färg (de ska höjas upp igen när du trycker lätt på dem). Låt svalna på plåten i ca 5 minuter och för sedan över dem till en kall plåt för att svalna helt.

Medan muffinsen är i ugnen, gör lime-sockerlagen: I en liten kastrull, vispa samman socker, limejuice och vatten. Koka upp på hög värme, rör om emellanåt. Koka tills sockret har löst sig, och sockerlagen är klar och något tjockare, ca 1 minut. Ställ åt sidan för att svalna.

Gör glasyren: Smält den vita chokladen, helst över vattenbad. Placera mjukosten i en skål och vispa med en elvisp i en minut på medellåg hastighet tills mjuk och krämig. Vispa i smält vit choklad tills glasyen är slät.

När muffinsen har svalnat, pricka var och en relativt djupt med en gaffel ungefär 4-5 gånger. Försiktigt skeda över ca 1 tsk sirap över varje muffins. Låt sirapen ”sugas upp” av muffinsen i ca 10 minuter, sedan spritsa på glasyr och dekorera enligt önskemål. Du kan förvara dina muffins i kylskåp i upp till 3 dagar.

5 kommentarer:

  1. Beautiful! You can always add more syrup to each cupcake if you want them to have a little more tang. Thanks for reading my blog! :)

    SvaraRadera
  2. så söt din lilla cupcakes

    SvaraRadera
  3. tack för receptet :), mina blev dock inte lika fina, munstycket till min sprits var för litet.. Men super goda!

    mvh
    Sofie

    http://lillaigelkotten.blogg.se/?tmp=18132552

    SvaraRadera