onsdag 28 april 2010

Saftig sockerkaka


Jag bakade en sockerkaka häromdagen. Den var uppäten på bara några timmar. Den gick lugnt sagt hem här hemma. Hittade ett fint recept på matklubben som jag använde mig av. Blev saftigt och gott. Jag tog en tiondel av smeten och färgade med kakao som jag ringlade längst ner i formen. Bara för att jag ville prova. Blev vackert!

En sockerkaka
3 ägg
2 dl socker
2 1/2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
50 g hackad vit choklad
100 g smält smör

Vispa ägg och socker pösigt.Blanda mjöl,bakpulver och vaniljsocker och tillsätt det i äggsmeten tillsammans med chokladen.Rör sist i avsvalnat fett.Häll smeten i en smord och bröad form.Grädda i 175 grader i ca 35-40 minuter.

4 kommentarer:

  1. Vad gott det låter att ha vit choklad i sockerkakan. Blev så sugen på att göra en själv men hade ingen choklad hemma så jag hade i blåbär istället. Kakan står i ugnen och det luktar så härligt. Mmmmm, tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Här fanns mycket gott! Hittade hit via matklubben.se, ibland ska man ha tur :)

    SvaraRadera
  3. Marie: Ja det är lika gott med choklad i som det låter! Gör det saftigt och gott. Ja blåbär är en höjdare. Roligt att du provade det!

    Anna: Ja va roligt. Precis :) Jag har hittat till din blogg också därigenom, när jag sparade ett av dina recept. Din blogg är jättefin och inspirerande :)

    SvaraRadera
  4. Vilket smarrigt recept på sockerkaka! Starkt tycke för sockerkakor, mest klassiska bakreceptet!
    Förresten har du en riktigt fin blogg.

    SvaraRadera