torsdag 10 december 2009

Lasagne


Tänkte lägga ut några av mina olika varianter på lasagne här när jag väl håller på. Här kommer en till variant, krämig, supergod och lite nyttigare.

Har du en smakrik och god köttfärssås som bas har du så gott som redan lyckats. En lasagne har de fördelarna att det ses som smått festligt men är ändå något som lagas på vanliga ingredienser och med lagom billiga ingredienser.

Detta är en härligt smakrik lasagne som inte dryper av fett och ost. Jag använder mig av en form som är mer djup än 1 dm för att få en krämigare och fylligare lasagne. Jag tycker att det blir tråkigt när den är gjord i långpanna och bara två lasagneplattor "hög".

I detta receptet har jag gjort en variant på en bechamelsås med crème fraiche. Det går precis lika bra att använda en annan variant på denna ljusa sås.

Jag har använt mig av mindre ost än andra recept för att göra lasagnen lite nyttigare. Jag har också använt mer lök, mer tomat och mindre kött för att göra maten billigare men samtidigt fyllig. Och resultatet? En riktigt god och enkel lasagne.

6-8 portioner
1 röd chili
2 msk olivolja
3 små gula lökar
1 halv purjolök
4 vitlöksklyftor
400 g nötfärs
400 g krossade tomater
500 g passerade tomater
1 köttbuljongtärning
3 msk mango chutney
1 ½ msk oregano
1 msk paprikapulver
2 msk tomatpuré
Salt
Svartpeppar

Bechamelsås:
1 msk smör
2 msk idealmjöl
2 dl mjölk
4 dl crème fraiche
Muskotnöt
Salt
Vitpeppar

Ev. 1 dl mjölk
2 msk riven parmesan
20 lasagneplattor

Sätt på ugnen på 200 grader

Finhacka chilin och fräs den i oljan i en djup kastrull. Hacka löken, purjolöken och vitlöken fint. När chilin har fräst i ca 1 minut, tillsätt löken och sänk värmen något. Tillsätt sedan nötfärsen, rör mycket så att den är smulig och klar, sedan häll över tomaterna. Från och med nu ska köttfärsåsen bara koka lugnt.

Smula ner buljongen, tillsätt mango chutney, oregano, paprikapulver och tomatpuré. Smak av med salt och peppar och låt småkoka lugnt medan du gör den vita såsen.

Låt smöret smälta i en liten kastrull. Pudra över mjölet och vispa ner mjölken. Tillsätt crème fraiche och när den är varm och såsen är fint len kan du smaka av med mycket salt, peppar och muskot.

Varva köttfärsåsen, lasagneplattor och bechamelsåsen i en smord djup ugnsform. Häll ett lite tjockare lager bechamelsås, (tillsätt mjölken om du vill ha en ännu krämigare lasagne, använd då en kniv och stick ner längs kanterna för att mjölken ska rinna ner lite) och strö sedan riven parmesan överst.

Tillaga mitt i ugnen på 200 grader i ca 25-35 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar