måndag 4 januari 2010

Gudagod måndagsgryta med
torsk och räkor
Riktigt god torskgryta med thailändska influenser. Jag råkade göra den lite stark så mamma satt och svettades, broder satt och sa "va gott det är va gott de är", vattenglasen fylldes på ofta och brödet tog fort slut. Note to self : Grön currypaste är väldigt stark och ger inte så mycket smak. Nästa gång blir det nog röd för min del!
Börja med en röd chili som du finhackar och fräser i olivolja. Använd en stor kastrull. Sedan skär du uppen stor purjolök, 4 små potatisar, 2 palsternackor och fräser även detta i grytan. Pressa i 2 vitlöksklyftor. Slå på två burkar koksmjölk och fyll en av konserverna efteråt med vatten och tillsätt även det. Krydda med en eller flera av dessa:
Grön currypaste
Röd currypaste
Teriaki krydda (santa maria)
Aromat
Fiskbuljong
Dill
Tomatpure
Saffran
Sedan kokar du upp och tillsätter krossade vetenudlar. Tillsätt 1 block torsk i grova bitar och låt koka i 4-5 minuter. Tillsätt räkor och smaka av. Servera med vitlöksbröd.
Gör du detta kommer du njuta lika mycket som min familj gjort idag.

1 kommentar:

  1. Haha, jag känner verkligen igen min familj i dina familjemedlemmars beteenden.. Been there, done that! ;)

    Jo, tycker att du är superduktig!! Läser du till kock eller är det bara ett fritidsintresse? :)

    SvaraRadera