lördag 5 juni 2010

Buffé-tips


Jag lagade all mat till min egen student. Förutom Caprese salladen för då kunde jag inte vara hemma, och den kan ju inte stå över natten. Men jag skäms lite. Ingen tog kort på buffé bordet. Väldigt dumt/tråkigt. Vi totalt glömde, och jag höll ju inte i kameran på min egen student. Annars hade det nog Bara varit bilder på maten. Men jag kan ju dela med mig med en lista på allt gott vi åt. Alla var jätteförtjusta i maten och öste med komplimangerna. Jag har nååågra foton men inte alls tillräckligt. Här krävs lite visualisering från er sida, men det ska väl gå bra! Så om du ska ha en buffé med spanskt/italienskt tema så varför inte prova denna. Vi hade bara kall mat, förutom pajerna, för att det var ca 30 grader ute (och inne).
  • Kall kyckling skuren i tunna skivor *(marinerad med pesto) på ett fat tillsammans med:
  • Parmaskinka
  • En stor pastasallad* enkel med bara gurka, paprika, sockerärtor och salladsblad. Detta för att alla skulle kunna äta den. Salladsdressing serverades vid sidan av.
  • Marinerade fetaost *
  • Marinerade oliver *
  • Tapenade *
  • Bruschetta * Finhackade tomater med vitlök, lök, basilika och olivolja. Serverades i en skål så alla själva kunde lägga det på bröd/crostini.
  • Färskoströra * med bredbar chevré och basilika.
  • Crostini
  • Ölkorv
  • Capresesallad * Sallad med tomat, mozarella, basilika och olivolja.
  • Fruktfat med ananas, melon och vindruvor. *
  • Köpt bröd, surdegsbaguetter och valnötsbröd, båda riktigt goda
  • Ost, mögelost och smör.

På borden serverade vi:
  • Champagnetilltugg * recept kommer.
  • Grissini * recept kommer.
  • Turkiskpeppar kola doppad i choklad* Recept kommer. Serverades till efterrätten.
  • Havreflarn * Serverades till efterrätten.
Efterätten var:
Alla recept märkta med * är hemgjorda.



2 kommentarer:

  1. Hej Min Dotter

    Ja de va ju blandannat jag som höll i kameran så hadde maten varit mindre aptitlig så kanske jag kommit ihåg att föreviga den. Men minnet kvarstår en lång tid framöver för den va så god. Vet du vad, du skall vara stolt över ditt arbete med den under de bråda dagarna runt din student. O vet du va två, jag är stolt som Far som har en sådan dotter som du. Sträck på dig!! Pappa C snart Norske farsan! Muss o Klem!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Haha ja de va härligt att höra! Tack :) Du jag bakade precis ett suveränt valnötsbröd ur den boken jag fick i julas. Huuur gott som helst. Boken är helt fantastisk. Kram!!! Ses på tisdag.

    SvaraRadera