torsdag 3 juni 2010

The efterrätt


Flera lager halloncheesecake. Först vanlig botten, sen ett hemligt litet gott lager med
vit choklad och sedan en krämig hallonfyllning. Mumma säger jag! Jag serverade tre st sådana här cheesecakes på min studentmottagning i måndags och de blev väldigt populära.
Somriga och lätta.

150 g digestivekex (ca 10 st)
50-75 g smör

50-100 g vit choklad

4 st gelatinblad
½ dl koncentrerad hallonsaft
2 dl vispgrädde
200 g philadelphia
200 g frysta hallon
½ dl socker

Finkrossa kexen i en plastpåse. Smält smöret i en kastrull och rör ner kexen. Tryck ut i bottnen i en form med avtagbar kant.

Hacka chokladen grovt (jag tog 50 g men jag ska nog ta 100 nästa gång).
Sprid ut på bottnen. Ställ in formen i frysen så länge.
Lägg gelatinbladen i kallt vatten i fem minuter. Lyft ur dem och
smält i en liten kastrull i saften. Låt svalna.

Vispa grädde.

Rör ihop halvfrusna hallon med philadelphia och socker.
Gör det med en gaffel och mixa inte. (Smaka på denna blandningen med en sked i smyg. Visst var de gott?).
Rör ihop med grädden och saften med gelatinet. Bred detta över bottnen och ställ in i frysen. Servera efter tidigast 2 timmar.
Låt tina något innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar