torsdag 3 juni 2010

Varsågod, En Veckas Lunch Inspiration.

Jag har många recept som ligger och "dräller" på min dator. Bilder jag har tagit för någon vecka eller månad sen som jag inte hann lägga in här på bloggen. Recepten är antingen inte nerskrivna eller så är den kladdiga lappen med några klottriga siffror och ingredienser spårlöst borta. Så Varsågoda, här kommer sju recept, på god och härlig mat och utan exakta recept. För visst lagar vi alla mat lite hippt som happt ibland utan att ens komma ihåg vad man lagt i maten.

Måndagens lunch, hemgjord istället för köpt: Pad Thai
Det är faktiskt riktigt enkelt att göra pad thai. En typisk "köp-rätt" som går förvånansvärt lätt att göra själv.

Koka platta risnudlar. Woka ihop lök, vitkål och broccoli(eller andra grönsaker som du hellre vill ha). Tillsätt kyckling i strimlor och stek till den är klar. Blanda ner nudlarna och knäck i ett ägg. Rör om och stek i några minuter. Blanda ihop en sås på lite fisksås, soja, socker och lite röd curry, häll över. Servera med finhackade jordnötter.

Tisdagens lunch, superenkel och mättande: Pesto Pasta
Jättegott och busenkel lunch som man slänger ihop på en kvart.

Koka upp pasta. Häll av den när den är färdigkokt och häll tillbaka i kastrullen. Tillsätt pesto, basilikablad och riv gärna över lite parmesan. Servera gärna med rostade pinjenötter. Man kan även steka upp lite purjolök och ha i pastan.

Onsdagens lunch, stark och nyttig: Thaisoppa
Enkel soppa med kryddig smak och lax. Riktigt god och mättande.

Stek upp lök i en liten kastrull. Tillsätt kokosmjölk och röd currypasta. Koka upp och smaka av. Tillsätt broccoli och lax i kuber när det bara är någon minut kvar. Servera direkt. Strö gärna över steka champinjoner, det var gott!

Torsdagens lunch, klassisk och underskattad: Fläskpannkaka
Enkel lunch. Riktigt gott. Jag känner mig bortskämd när jag äter sånt här. Jag lägger lite extra bacon ovanpå pannkakan för att det inte ska bli några sura miner runt bordet när någon inte fick tillräckligt med bacon i sin bit, för visst är det det alla vill ha ;) Jag orkar aldrig riva morötter så jag serverar den i stavar bredvid istället.

Vispa ihop 3 dl vetemjöl med lite salt, 3 ägg och 6 dl mjölk. Finhacka bacon och lök och lägg i en ugnspanna. Ställ in i ugnen. Sätt ugnen på 225 grader. När ugnen är klar och baconen är krispig, häll på smeten. Ta ut den när den är gyllenbrun, ca 15 minuter. Servera med lingonsylt.

Fredagens lunch, italienskt och enkel att variera: Tomatsoppa

Väldigt enkel lunch och en riktig höjdare. Går lätt att variera.

Finhacka och fräs en gul lök tillsammans med några vitlöksklyftor och en finhackad färsk chili. Slå på två burkar (Mutti) krossade tomater och en Kelda Toscansk Tomatsoppa. Smaka av med färsk basilika, mörk oxbuljong, mango chutney, tabasco, pesto, oregano salt och peppar.

Lördagens lunch, för hungriga helgmagar: Korvstroganof
En klassiker som jag är barnsligt förtjust i. Går bra att äta både med pasta och med ris, då basmati passar bäst.

Strimla falukorv och finhacka lök i smör. Pudra över mjöl och häll på buljong. Tillsätt en skvätt grädde och krydda med salt, peppar, cayennepeppar och finhackad persilja.

Söndagens lunch, nyttig efter helgens syndande: Bulgursallad
Härligt fräsch och nyttig sallad. Man behöver inte säga mer. Riktigt gott är det.

Grovhacka tomater, gurka, paprika, skär fetaost i kuber. Finhacka basilika. Koka bulgur och ha i. Häll över italiensk salladsdressing. Finhacka gärna lite lök och ha i.

1 kommentar:

  1. Lagade Pad Thai idag, hade dock istället teriyaki-sås istället för fisksås, blev riktigt gott!

    SvaraRadera