tisdag 9 februari 2010

Tacosås

Tacosås är löjligt enkelt och jag har tidigare lagt in en variant på tacosås (recept nr 3 i det inlägget) men här kommer en till.

Här är den i alla fall, väldigt god, ganska stark och vitlöksmakande chunky tacosås. Ett recept jag är mycket nöjd med!! Det blir en ganska stor sats, men det är bara att spara det som blir över och ställ i kylen. Man får gärna reda den, min blev lite väl rinnig, så det ska jag göra nästa gång. Så i receptet står de redning även fast jag själv inte provat det än.

För en stor sats, ca 8 portioner om man äter det till tacos:

3 stora kvisttomater
Nästan 1 tsk chiliflakes
1 tsk olivolja
3 dl vatten
3 msk tomatpuré
1 mörk oxbuljongtärning
1 stor hammarvitlöksklyfta (eller ca 4 vanliga)
3 tsk tacokrydda
Maizena redning

Först ska du skålla tomaterna. Koka upp vatten i en kastrull och lägg ner tomaterna i ca 1 minut. Ta upp och under rinnande kallt vatten kan du lätt dra av skinnet. Jag skär ett litet snitt i tomaterna innan jag lägger dom i vattnet, så går det lättare att dra av sedan. Låt svalna.

Ställ en liten kastrull på spisen och dra på hög värme, tillsätt olivolja och chiliflakes och fräs i någon minut. Slå över vatten och tillsätt tomatpuré, buljong, pressad vitlök, tacokrydda och låt koka i 3 minuter. Pudra lite redning över och rör om. När den tjocknat till lite, dra av från plattan och låt svalna i några minuter.

Häll då upp i en skål eller burk (nu är den fortfarande ganska varm) och låt svalna helt. Under tiden kan du skära tomaterna. Jag delade tomaterna på hälften och skrapade bort lite av kärnhuset för att slippa den vätskan. Hacka tomterna i valfri storlek och blanda sedan ner i såsen när den kallnat. Rör om. Serveras sval till tacos.

Du kan naturligtvis variera, typ ha i ananas för tropical tacosås, lite paprika för krisphet eller örter för en mer, ja örtig tacosås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar