lördag 6 mars 2010

Chokladiga småkakor


Det är sällan jag bakar kakor men när Månadens Sötsak blev just småkakor kunde jag inte hålla mig. Jag testade att baka några spröda goda chokladiga kakor och jag blev himla nöjd. 52 st kakor blev det, och jag ringlade lite smält choklad över några. Mums!

6 dl vetemjöl
1,5 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt
6 msk kakao
1,5 dl socker
2 msk vatten
300 g smör

Sätt ugnen på 175 grader och blanda alla torra ingredienser i en bunke. Värm smöret snabbt så att det blir varmt och mjukt och tillsätt det tillsammans med vattnet i bunken. Rör om noga. Ta fram två plåtar med bakplåtspapper på och krama ihop 52 lika stora bollar. Placera ut bollarna på plåtarna och tryck till så de blir platta.


Sätt in den ena mitt i ugnen i 25 minuter och sätt sedan in den andra. Låt kakorna svala och avnjut sedan med kall mjölk.

6 kommentarer:

  1. har gjort dom nu :) hoppas dom blir bra! :) ena plåten är i ugnen nu :P hihi :P ett jättebra recept må jag säga!!! :)

    SvaraRadera
  2. ska smöret vara helt smält eller ska det vara som en "smörklump"? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, antingen rumsvarmt (låt stå framme länge), eller några sekunder i micron. Smöret ska vara riktigt mjukt och enkelt att blanda med degen. Varken hårt eller smält alltså!

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  3. taaack för pök receptet det smakade rikit balle:):):)

    SvaraRadera
  4. Är nog lite väl mycket kakao i dom. Smakar mest bara kakao och man vart väldigt törstig och torr i munnen av dom. Har man lite mindre kakao blir dom nog bättre.

    SvaraRadera