tisdag 23 mars 2010

Kallpressad rapsolja med smak - galet gott

Nya fräscha och väldigt välsmakande oljor finns just nu i våran butik. Olika smaker på vinäger och kallpressad rapsolja. Tyvärr kostar dem 69/79 kr för en rätt "liten" flaskan men smakar det så kostar det. Och smakar gör det verkligen. Jag har alltid ogillat smaksatta oljor för att de smakar så fadd och tråkigt. De smakar helt enkelt artificiellt. Men dessa oljor, o herre gud säger jag bara. Vi kom fram till ett sånt provsmakningsbord på ICA sist vi handlade och där stod en kille och sålde oljor. Massor av brödbitar att doppa och provsmakar. Jag fastnade direkt för den med rostad vitlök, den var helt fantastiskt god och smakar verkligen precis som om man gjort den själv, med riktiga råvaror så att säga. Jag har redan använt den flera gånger i min matlagning och jag rekommenderar den väldigt starkt. Hittills är det den enda jag smakat men fler betyg kommer så fort jag hunnit använda alla. Jag fastnade för den med rostad vitlök, mamma fastnade för balsamico och lingon "vinägern" och Claes fastnade för rapsoljan med citron. Vi alla fastnade för rapsoljan med saffran och apelsin. Först var jag lite osäker på den sistnämnda för vad sjutton ska jag använda den till? tänkte jag. Men killen bakom bordet var jätteduktig och gav mig massor av bra tips. Jag hade tryffelolja i huvudet och den kan man ju inte steka i men dessa är ju raps och går alldeles utmärkt att steka i.

Nåväl, betyg för kallpressad rapsolja med rostad vitlök blir 6 av 5 (ja den var Så god)

1 kommentar:

  1. Hej! vad gott det lät med de smaksatta oljorna. Du får gärna blogga vidare om hur du använder dem i matlagningen. Ha en bra dag!

    SvaraRadera