söndag 23 maj 2010

fina fisken


Idag är det lager på lager som gäller för mig och då pratar jag inte om kläder (verkligen inte med tanke på det vädret vi har) utan om Mat. Självklart, vad annars? Jo jag lagar en halloncheesecake med tre lager till efterrätt (mer om den och recept i ett annat inlägg) och som huvudrätt blir det fiskgratäng. Jag har aldrig vågat mig på att göra en Sheperds pie men idag kom jag väldigt nära. Jag gjorde en Sheperds pie fast fisk varianten. Ett lager med spenat, ett med fisk, sedan på med sås och spritsat potatismos överst. Mycket lyckad middag. Och mättande.

För 5 portioner fiskgratäng behöver du:

1,3 kg potatis
2 dl matlagningsgrädde (/mjölk)
125 g smör
2 äggulor
Vitpeppar, Salt och Muskot

150 g spenat
525 g vit fisk

5 dl creme fraiche
35 g dill (1 paket fryst)
1 fiskbuljongtärning
½ citron, saften
2 dl matlagningsgrädde (/mjölk)
2 pressade vitlöksklyftor
Vitpeppar, Cayenne och Salt

Skala och hacka potatisen i stora bitar. Koka mjuka i salt vatten och häll av vattnet. Mixa tillsammans med de andra ingredienserna till potatismoset med stavmixer till helt slätt.


Sprid ut spenaten på bottnen av en stor form. Placera ut fisken över.


Vispa ihop ingredienserna till såsen och koka upp. Smaka av med peppar, salt och cayennepeppar. Häll på fisken precis så det täcker och servera resten av såsen vid sidan av.

Spritsa ut potatismoset överst. Ställ in i ugnen i 200 grader i ca 30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar