onsdag 19 maj 2010

Nästan som pasta alfredo ;)

På många sätt älskar jag våren. En självklar anledning är för att man kan få infall att laga mat kl 9 i kvällen och ändå ha tillräckligt med vackert dagsljus för att kunna fotografera det. Något annat som jag älskar är vacker mat, som denna rätten faktiskt är. En annan sak jag älskar är bacon och pasta, gärna ihop!

Grönprickig och god pastarätt
som går på ett kick
2 portioner okokt pasta
1 paket bacon
1 sharlottenlök
2 vitlöksklyftor
1 nypa chili flakes
1 dl philadelphia vitlök och örter
2 dl creme fraiche
Torkad, fryst eller färsk basilika efter smak (snåla inte)
Salt och peppar
En god grön grönsak att hacka och strö överst för lite uppfriskning

Koka upp pastavattnet. Under tiden som pasta kokar stek baconen krispigt i mindre bitar. Lägg på papper. Spara fettet i pannan. Fräs finhackad lök, vitlök med chiliflakes och tillsätt philadelphia och creme fraiche när löken precis blivit klar. (Om du som jag har lite emot den där söta smaken som creme fraiche kan ha med sig så tillsätt en nypa curry så försvinner den smaken). Smaka av med massor av basilika, salt och peppar, samt gärna lite cayennepeppar om du tycker att det behövs.

Skölj pastan när den är färdigkokt och häll upp på två tallrikar. Lägg på lite sås och strö över bacon och grönsak. Smaklig måltid.

Jag rekommenderar att man äter maten varm och inte gör som mig tokstolle som jag är som bloggar om maten först istället för att äta den. Då får jag skylla mig själv när jag sen tar en tugga och maten är kall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar