fredag 7 maj 2010

Nu så!


Nu händer det stora saker i mitt liv. Ikväll ska jag resa med mamma och hennes pojkvän + två till till England för att segla hem en båt de köpt. Ska bli mycket spännande. Jag ska vara kock men vi får se hur bra det går, pga ett lågtryck som kommer det nog vara rätt stormigt där ute. När vi kommer hem är det bara en vecka kvar till våran studentbal, och efter det är det bara en vecka kvar till studenten. Helt otroligt va fort tiden går. Kul!!

Idag på posten kom min första studentpresent. En systemkamera från min pappa. Gissa om jag var glad. Förut hade pappa en som jag fick låna och när han sen sålde den så fick jag gå tillbaka till digitalkamera. Nu har jag min alldeles egna och jag är sååå glad! För att fira detta lagade jag en god och snabb middag. Vackert var även tanken att de skulle bli, men nja.. det blev sådär med det. Men prova ändå receptet, det är super!

Härlig svampsoppa för fyra personer

30 g (blötlagda) torkade kantareller (/250 g färska)
280 g champinjoner (Två stora nävar)
Rapsolja
1 gul lök
(70 g smör)
2 buljongtärningar
1 knivsudd curry
1 dl marsalavin
10 dl vatten
3,5 dl vispgrädde
5 msk mörk redning
1 knivsudd cayennepeppar
Salt och peppar

Hacka champinjonerna och stek de i en stor kastrull i rapsolja. Tillsätt kantarellerna, smöret och löken (finhackad). Stek till all svamp är klar. Smula i buljongen och tillsätt marsalavinet. Strö över curryn (min hemliga ingrediens) och låt vinet koka bort. Tillsätt vatten och grädde och låt koka upp. Red soppan och tillsätt cayennepepparn. Smaka av med salt och peppar. Servera varm med vitlöksbröd.
En flaska Marsala har vi alltid hemma!

Ett fusk enligt andra, ett hjälpmedel enligt mig.

4 kommentarer:

  1. Oj, så spännande att få segla hem en båt! Hoppas det går bra m allt och GRATTIS till den kommande studenten, kul! Och vilken fin present du fått av din pappa.
    Soppan ser jättegod ut, värmer gott i vårkylan!

    SvaraRadera
  2. Marie: Förlåt för ett sådant sent svar men jag har haft fullt upp som sagt. Seglingen gick bra men jag har verkligen lärt mig att havet inte är att leka med. Framförallt inte med 15 s/m. Tack så mycket, i lördags hade vi balen och det var fantastiskt.

    SvaraRadera
  3. Hej Ulrika, kul att hemresan gick bra. Ingen sjösjuka hoppas jag :)
    Vad är planerna efter studenten? Jobba? Plugga vidare? Önskar dig en riktigt bra sommar!

    SvaraRadera
  4. Marie: Jo lite sjösjuka hade jag allt första dagen, men det gick över när man fick annat att tänka på. Jag jobbar redan extra på två st restauranger och planerar att göra det denna sommaren. Efteråt, sedan i Augusti, ska jag plugga vidare. Vad vet jag inte än, det får vi se när jag får mitt intagningsbesked! Tack detsamma, just nu ser det ut att bli toppenväder!! Kram

    SvaraRadera