söndag 15 november 2009

Revbenspjäll - try number one

Kladdiga revbensspjäll

Jag vet att jag tidigare sagt att ett recept utan bild är inget recept, men idag blev det såhär, tro mig ni missar inget när ni inte får se de bilderna jag tog. Nu har jag ju inte längre systemkameran till mitt förfogande och digitalkameran jag har är inte super på matbilder klockan 8 på vintern måste jag säga. Solljuset är min vän, och just nu är han ganska frånvarande. Hur som helst. Detta är en ganska "liten" sats. Jag gör den mest för att testa mig fram till de perfekta jul-spjällen. Visst gör jag det för att det är gott också ;) Såsen räcker även gott om du dubblar köttet, det blir ganska mycket sås över.

600-700g
tjocka revbensspjäll

Barbecuesås:
2 dl tomatkross (kan ersättas av passerade tomater med fördel)
1 dl Caj P. vitlöksolja
2 msk vinäger (kan uteslutas)
3 tsk worcestershiresås
1 vitlöksklyfta, pressad
1 msk honung
½ dl kikoman soja
1 tsk vitpeppar
½ tsk malen nejlika (jag tog 1 tsk och det var för mkt)
1 tsk malen ingefära
½ tsk salt
½ tsk cayennpeppar
2 msk dijonsenap

Blanda samman alla ingredienser till marinaden i en kastrull och låt det koka i 10 minuter. Låt den kallna.

Skär isär revbenen och lägg dem i en tjock plastpåse/ eller en bunke med plast över tillsammans med marinaden. Låt det marinera 1 dygn i kylskåp.

Sätt ugnen på 200°. Ta upp revbensspjällen ur marinaden och lägg dem på ett galler över en långpanna. Stek 40-50 minuter tills köttet lätt lossnar från benen.

4 kommentarer:

  1. Gud så gott det låter! Har precis samma problem som du när det kommer till fotografering så här års. Utan solen blir det inga bra bilder. Punkt slut.

    SvaraRadera
  2. Jennie: Ja solen behövs. Ibland planerar jag hela dagen så att middagen kan komma när det är ljust bara för att kunna ta ett kort.

    SvaraRadera
  3. Jag är med er vad gäller fotograferingen - katastrof! jag smider hemliga planer om att bygga ljuslådor här hemma, kanske kan vara nåt för hemmafixaren? :) http://strobist.blogspot.com/2006/07/how-to-diy-10-macro-photo-studio.html

    jag svarade om müslin, men tänkte ändå kolla in dig (kul att du också är Göteborgare!), så då klistrar jag in svaret nedan, falls du inte skulle idas kolla efter och således skulle bli utan müli! Mikkan tycker att:

    du kan absolut skära ned på tiden genom att höja temperaturen. Jag har dock inte testat, så jag har inte koll på i vilken relation de båda står. Kan tänka att 100 grader skulle göra stor skillnad? Då försvinner rawfoodeffekten dock, det är skälet till den långsamma tillagningen, men det blir säkert lika gott! Lycka till!:)

    SvaraRadera
  4. Mikaela: Vilken häftig idé, superkul. Ja jo visst blir det inte rawfood längre, men jag är mer för latfood just nu, såhär års är jag rädd. Jag ska blötlägga bovete inatt och sen sätta igång och exprimentera imorgon :) Tackar för svar.

    SvaraRadera