tisdag 3 november 2009

Världens goaste bröd


Bakade Kryddburkens variant på källarfranskor. Oh my god säger jag bara. Så enkel deg, så bra ingredienser och så lätt att göra. Helt underbart. Detta ska jag göra igen, snart.

För ca 16-18 små "frallor":

1 pkt jäst (50 gram)
½ l vatten

1 msk socker

1½ tsk salt

3 msk olja

ca 13 dl vetemjöl
(jag behövde mer) + mer till utbakning.

Smula ner jästen i en degbunke. Ljumma vattnet till 37 grader.

Rör ut jästen i vattnet och rör i resterande ingredienser.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig.

Forma degen till en lång rulle ca 50 cm lång.

Skär degen i 16-18 lika stora bitar. Vänd bitar i mjöl och platta till dom något med handen.

Lägg upp på låt och låt jäsa under bakduk 40 min.

Värm ugnen till 250 grader. Grädda bullarna i 10-12 min. Låt svalna på galler! Skär itu och bre på massor av smör, och njuuut.

Går bra att frysa.

Och om du vill ha nybakade brödkänslan någon dag senare (när dom legat framme) kan du slänga in dom i ugnen i några minuter på 200 grader så blir dom som nya igen + med en lite hårdare yta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar