söndag 12 september 2010

*många adjektiv* köttfärsröran


Den är god, den är krämig, smakrik, fyllig, mättande, lite kryddig osv osv. Många adjektiv kan man klämma in om denna röran. Riktigt god! Tyvärr så upplevde jag att paprikan sög ur lite av smaken. Så nästa gång jag ska göra denna röran så kryddar jag nog mer om jag ska fylla den i paprikor. Om du vill kan du tillsätta ris eller bulgur i röran när du fyller paprikorna. Då räcker det nog till 12 paprikor. Annars är detta en perfekt LCHF måltid, med en fet sås till.


För en sats köttfärsröra behöver du:
2 stora gula lökar
1 klick äkta smör
6 champinjoner
3 vitlöksklyftor
750 g blandfärs
3 msk soja
2 msk tomatpuré
1 msk senap
1 liten burk creme fraiche
1 msk torkad oregano
1 msk paprikapulver
Salt och peppar

Finhacka löken och stek mjuk i smör. Under tiden, hacka champinjonerna ganska fint och tillsätt i kastrullen. Pressa i vitlök. Stek på låg värme, stressa inte svamp och lök. När det är klart, lägg i en skål och stek köttfärsen i pannan. När den är färdigstekt, tillsätt soja, tomatpuré och senap. Tillsätt lök och svamp. Rör om noga. Salta och peppra. Tillsätt creme fraiche och krydda. Smaka av.

Du kan använda röran till lasagne, varma mackor i ugnen/smörgåsjärnet, i formfranska, i piroger, som fyllning i en paj och så vidare. Eller att fylla paprikor med, som jag gjorde. Passa på att köpa paprikor nu, de är ju i säsong, bra pris (i alla fall förra veckan) och är riktigt goda!


Jag fyllde 6 små paprikor med röran, och fick lite över. Mycket av den åt jag upp bara med sked ur kastrullen för att den var så god, resten lades vid sidan om paprikan i lunchlådorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar