onsdag 22 september 2010

Tagliatelle con pollo


På restaurangen där jag jobbar extra, har vi en rätt som heter:
Linguini con pollo
Linguini pasta med kyckling, lök, champinjoner och vitlök i en gorgonzolasås.

Jag försökte efterlikna den idag och resultatet blev minst sagt bra. Vi åt så magen stor i fyra hörn allihop och sedan slogs vi om matlådan. Mamma vann.

Jag använde mig av tagliattele men man gör som man vill, penne funkar säkert också bra. Som sagt, receptet var riktigt lyckat, och jag är glad att jag skrev ner under tiden som jag lagade, för detta vill jag göra igen, snart.

För 5 portioner behöver du:
500 g pasta
3 kycklingfiléer
Olja
1 gul lök
5 färska champinjoner
2 vitlöksklyftor
en skvätt vitt vin
2 msk oxfond (1 msk går bra med)
2,5 dl matlagningsgrädde
1 dl vispgrädde (byt ut sorterna efter vad du har. Jag råkade ha två olika sorters grädde, men det är inte nödvändigt. Det räcker gott med 3,5 dl av samma sort.)
175 g gorgonzola (jag fick använda mig av lite brie, lite vanlig mögelost och resten gorgonzola. Använder du dig bara av gorgonzola kan du nog minska mängden så det inte blir för skarp smak.)
50 g färskost med vitlöks och örtsmak

Koka pastan. Under tiden stek kycklingen i små tärningar. När den är färdigstekt, tillsätt finhackad gul lök och skivad svamp. När det har stekt ett tag, slå på vin och fond och pressa i vitlök. Tillsätt grädde och ost och låt koka ihop sig. Smaka av med salt, vitpeppar och oregano. När pastan har fått rinna av, tillsätt och rör om noga. Servera direkt med en sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar