måndag 13 september 2010

söndagsmiddag på onsdagar

Det är typiskt min grej. Det är viktigt att lyxa till det även på vardagar. Igår lyxade vi till det rejält (eller jag, eftersom det är jag som bestämmer/stödhandlar/lagar maten). Extreeemt gott blev det också! En simplare variant på dethär, som kommer från "Halv 8 hos mig", jag råkade se just de avsnittet, och jag har väl sätt kanske 5 st total, men oj va jag blev inspirerad av det han lagade. Tyvärr finns det ingen länk på internet med hans egna recept vilket är himla tråkigt, men det är ju nära nog. Victoria skippade dock rödbetorna och lammet (och ersätte med oxfile). Jag ersatte pytten och puréen med potatisgratäng och oxköttet med fläskfilé. En lite nerskalad version. Snart ska jag även testa den "riktiga varianten". Så länge rekommenderar jag denna varianten, den är riktigt god den med, och förmodligen lite enklare :) Potatisgratängen är godast att göra dagen före, men går även bra att göra någon timme innan man ska äta.

För en middag för ca 6 personer behöver du:
Potatisgratäng:
1 kg potatis
1 gul lök
3 dl vispgrädde
3 dl mellangrädde
1 msk vitlökspulver
2 tsk salt
1 tsk vitpeppar
2-3 dl riven ost

Dagen före:
Skala potatisen. Skär den tunt på matberedarens fina skiva. Skala och skiva löken fint.
Värm grädde, mjölk, vitlök, salt och peppar i en rymlig kastrull/gryta. Lägg i potatisen och löken. Koka på svag värme tills potatisen blivit mjuk, 25-35 minuter. Rör om då och då.
Häll potatisblandningen i ugnssäker form. Låt svalna. Täck med plastfolie. Ställ in i kylen.
Serveringsdag:
Sätt ugnen på 175°. Strö över osten och gratinera i 35-40 minuter i ugnen.

Sås:
300 g kantareller
200 g karljohansvampar (eller ersätt med torkad)
1 liten gul lök
smör
2 dl vatten
½ dl oxfond
1 msk balsamvinäger
5 dl grädde

Smält smöret i en kastrull och tillsätt rensad svamp och finhackad lök. Stek så att allt vatten är borta utan att svampen tar färg. Tillsätt vatten, fond, vinäger och grädde. Koka upp och smaka av med kryddor.

Kött:
Jag använde mig av 2 st steka fläskfiléer. Jag delade varje filé i fem bitar på längden, så jag fick relativt höga bitar, de stekte jag till de hade rätt innertemperatur (ca 70 grader). Du kan själv byta ut köttet efter eget behag/kylskåp/budget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar