tisdag 3 augusti 2010

2-veckorssallad


Är du lite kass i magen efter den långa och "unnande" semestern? Detta är salladen som räddar alla magar. Och figurer. Supergod, lite lätt beroendeframkallande, och väldigt nyttig. Receptet hittade jag på matklubben. Det blir en stoor sats, men som namnet förtäljer så håller den ju ett tag. Även om jag själv föredrar den de första typ 5 dagarna :) Enjoy! Jag tror minsann att jag ska slänga ihop en sådan här sats imorgon, med den fina svenska vitkålen som är i säsong nu.

1 kg morötter
1 kg vitkål
1 grön paprika
1 röd paprika
½ purjolök

1 dl rapsolja
1 dl äppelsidersvinäger
1 dl vatten
1 msk sockersocker
1 tsk salt
3 tsk salladskrydda
1 tsk svartpeppar

Skölj, skala, ansa och riv (eller hacka om du vill att det ska gå Nååågot snabbare) morötter, vitkål, paprikor och purjolök. (Jag hyvlar vitkålen, finhackar purjolöken och strimlar paprikan fint. Sedan river jag morötterna på de grövsta på rivjärnet. Går utmärkt.) Blanda samman allt i en skål. Blanda ingredienserna till lagen och koka upp snabbt. Häll den varm över salladen och rör om. Förvara salladen i en bunke med ett tätslutande lock i kylskåpet.

1 kommentar:

  1. Tack för receptet. T.o.m min man tyckte att det var gott :)

    SvaraRadera