tisdag 3 augusti 2010

Rostad tomatsoppa


Vilken god soppa! Helt otroligt va beroendeframkallande en soppa kan vara. Om det ens var möjligt att få paltkoma av denna soppan skulle jag fått det säkert tio gånger redan. Lova mig att du provar denna soppan, själv har jag redan hunnit prova den fyra gånger och det dröjer inte länge förren jag lagar den igen. Flera saker med soppor är väldigt bra - billigt, nyttigt, värmande, mättnadskänsla utan "tungheten" och gott!!! Detta är helt klart en ny favorit.

För 4 portioner behöver du:
1 kg tomater (av valfri sort/storlek)
1 röd paprika
1 stor gul lök
Färska örter (Basilika/timjan)
2 vitlöksklyftor
1 morot
1 purjolök (bara den ljusa delen)
Olivolja
5 st soltorkade tomater
1 msk torkad oregano
ca 1 liter grönsaksbuljong
Salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader.

Halvera stora tomater och snitta små och strö ut på en djup ugnsplåt med bakplåtspapper på. Hacka paprikan och lök och lägg på plåten. Strö över örter och ringla olivolja på. Rosta i 45 minuter.


Finhacka moroten och purjolöken. Fräs på låg värme länge tills helt mjuka, i olivolja i en stor kastrull. Tillsätt finhackade soltorkade tomater och pressad vitlök.

Strö över oregano på de rostade grönsakerna och tillsätt sedan de i kastrullen.

Slå på buljong. Låt koka upp och mixa sedan slät med en stavmixer. Salta och peppra. Servera med ett gott bröd. Njut!

3 kommentarer:

  1. Provade detta idag! Mycket gott!!:)

    SvaraRadera
  2. Vilken soppa, den kan vara beroende framkallande! Verkligen gött!

    SvaraRadera
  3. Detta är den godaste tomatsoppan jag vet.

    SvaraRadera