tisdag 24 augusti 2010

LCHF Kvällstips

Efter en dag med lyckade middagsförsök och mindre lyckade bakförsök (jag öppnade ugnen och den fräna lukten av hårfärgningsmedel - jag skojar inte - mötte min näsa. Direktflyg till soptunnan) så vill jag gärna avsluta kvällen med något gott. Jag avslutar nästan alltid mina dagar med Seinfeld avsnitt, det har blivit lite av en drog, att somna till deras påhitt. Något sällskap måste jag ju ha de nätter jag sover utan min pojkvän. Idag blir det dock Top Chef som jag tittar på!

Nu när jag börjat med LCHF så kan det bli
  • Mörk choklad (över 70 procent), ibland unnar jag mig lite för många bitar.
  • Ölkorv, utmärkt snacks.
  • Fläsksvålar, ja de är 0 % kolhydrater och nej de är inte speciellt goda. Enligt mig, men om du gillar dem och går på LCHF så frossa på!
  • En liten klick jordnötssmör
  • Nötter
  • Ostchips
men ikväll ville jag prova något nytt. Så jag testade ett recept med rubriken "Pösiga ostbollar" från Matklubben. Om jag gillar dem eller inte kan jag inte bestämma mig över riktigt. Gillar du ost och friterad mat men vill undvika kolhydrater har du kommit rätt. Men jag, som anser att jag gillar typ all friterad mat (tyvärr) njaaaa... Jo de är goda. Men lite för oljiga för min smak. Men pröva dem, för det är coolt hur viss mat förvandlas. Av ynka tre ingredienser får du till några häftigt pösiga bollar av smält ost. Satsen är rätt liten, du får typ 20 lite större bollar och det kostar dig inte många kronor, så testa vetja.

Pösiga ostbollar

  • 2 äggvitor
  • 1 hg stark ost, riven (jag använde finriven cheddarost som jag lagt i frysen för någon månad sen och det gick bra)
  • Salt
  • Olja att fritera i
Vispa äggvitorna hårt. Blanda försiktigt i osten och salta lätt. Hetta upp olja i en kastrull. Använd teskedar för att klicka ner så bollar i oljan. Vänd på dem och se till att de är gyllenbruna på båda sidorna. Inte för gyllenbruna dock, för då smakar de bara bränd ost. Lagom är alltid bäst, eller hur?

Detsamma gäller med förtäringen, gott är det, men man kan nog inte äta upp alla på en gång, magen kommer nog protestera. Och min mage har ju mått totalt prima i 2 veckor nu sedan jag började med LCHF så varför ändra på det nu!? Nej jag tog bara några... och några till..

Låt dem rinna av på papper och servera direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar